HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) alaptörvény (4) Alaptörvény (2) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Vitathatatlan?

IDEA Intézet 2013.05.24. 07:39

Antal Attila írása

 

Orbán Viktor kijelentette, hogy vége van az alkotmányos viták korszakának. Talán érthető (de semmiképpen nem megérthető!), hogy a negyedik Alaptörvény-módosítással az ágya alá lófejet kapott AB miért asszisztál a színjátékhoz, az viszont kevésbé, hogy Mesterházy Attila miért penget hasonló húrokat!

A miniszterelnök egy jól koreografált vizit keretében május 23-án – szándékoltan a negyedik Alaptörvény-módosításról szóló alkotmánybírósági határozat kihirdetése után – éppen az Alkotmánybíróság épületében jelentette ki, hogy véget ért a „megfelelő hosszúságú és megfelelő mélységű, jogászi szempontból pedig szép és izgalmas” alkotmányos viták időszaka. Érvei közül elsőre az tűnhet a legerősebbnek, hogy az AB úgy találta, hogy az alkotmányozó hatalom szabályosan fogadta el az Alkotmányt – megjegyzem ez is teljesen fals, hiszen a bírák nem az Alaptörvényről, hanem annak negyedik módosításáról mondtak verdiktet.

Orbán Viktor hangsúlyozta továbbá, hogy meg kell adni a testületnek a neki kijáró tiszteletet, hiszen erős alkotmányos rendszer nem létezhet erős alkotmányvédelem nélkül. De a tündérmese még nem ér itt véget, hiszen a kormány eddigi „vállalásit” megerősítve, a miniszterelnök utalt arra, hogy komolyan veszik azt a szabályt, hogy ha az államadósság ötven százalék alá csökken, akkor az AB ismét korlátok nélkül foglalkozhat a költségvetési és adókérdésekkel (ez egyrészt nem holnapután lesz, másrészt pedig egyébként is benne van az Alaptörvényben). Új vállalásként pedig azt tette, hogy a parlament nem fogad el olyan alkotmánybírósági törvényt, amelyről előzetesen ne sikerült volna megállapodni a testülettel. Paczolay Pétertől felvezetőjéből pedig megtudhattuk, hogy AB-törvény szabályozása lehetővé teszi a hatékony alkotmánybíráskodást, azonban talán az sem árt, hogy a kormány és az Országgyűlés olykor hallgat a taláros bírákra.

Ennyi!

Azután, hogy az alkotmányozó mind az 1989-es Alkotmányban, mind az Alaptörvényben jelentősen csorbította az AB jogköreit, a kommunikációjában pedig puhára klopfolta, addig, hogy a negyedik Alaptörvény-módosítás még az Alaptörvény előtti AB-határozatokat is likvidálta! Ez a viharvert és demoralizált testület alkalmas a hatékony alkotmányvédelemre? (Megjegyzem, hogy egy hete kissé más volt még a leányzó fekvése. Ekkor ugyanis Paczolay még azt mondta, hogy az AB hatékonysága szempontjából nem lényegtelen, hogy a kétharmados parlamenti többség akár az Alaptörvény megváltoztatásával vagy a testület hatáskörének szűkítésével is kész reagálni egy-egy alkotmányértelmezésre.)

De akkor mi történt itt? Hol vagyunk már Kövér László márciusi kijelentésétől a Heti Válaszban, mely szerint „[k]i is a demokrata? Én, aki szerint a nép szabad döntésén múlik az ország iránya, aztán négy év múlva lehet korrigálni, vagy az, aki a nép iránti bizalmatlanságában egy szűk grémiumtól várja, hogy a csillagok állásából, belekből és madárcsontokból olvassa ki, hogy alkotmányosságisten mit üzen a földi halandóknak?”. Vajon kormánypártok hirtelen jobb belátásra tértek és elkezdték imádni „alkotmányosságistent”?

Nem, a Fidesz-KDNP szigorúan monoteista maradt és csak a saját maga által kreált istenségben hisz! Ha jól gondolom egy üzlet megkötésének lehettünk tanúi: Orbán Viktor 2013-ban aratni szeretne, tehát termés kell hozzá! Ehhez pedig az szükséges, hogy az Alaptörvényt élvezni és mutogatni tudja a kormánytöbbség, mint az elmúlt ciklus legfényesebb gyémántját, amit nem károsíthat továbbá egy izgága AB – amúgy is jelentős darabot tört le belőle az Átmeneti rendelkezések megsemmisítésével. Orbán Viktor tehát megnemtámadási szerződést kötött az AB-vel, melynek a következő feltételei lehettek: az AB az ombudsman beadványát visszautasítva teljesen nyilvánvalóan kimondja azt, hogy nem fog az Alaptörvényhez tartalmi szempontból hozzányúlni, cserébe kap egy kis tiszteletet (már amennyire az lehet egy ilyen diktátum), valamint a taláros bírák tudomása nélkül nem nyúl a kormányzat az AB törvényhez. (Utóbbi szerintem nettó zsarolás volt, hiszen az AB-törvényt már rég elfogadták és nem volt napirenden a módosítása sem.) Mivel a negyedik Alaptörvény-módosítással az AB gyakorlatilag egy lófejet kapott az ágya alá (értsd: ha továbbra is vehemens lesz a testület, akkor bármi elképzelhető), ez a megnemtámadási paktum kifejezetten jó üzletnek tűnhetett!

A dolgok tehát a helyükre kerültek: tényleg lett „béke, szabadság és egyetértés”! Ezzel már lehet kampányolni, a Magyar Pedagógus Karnak pedig már van mihez hűnek lenni!

Van tehát rendszer ebben az őrületben, az már más kérdés, hogy a vesztes szokás szerint az állampolgár és az alkotmányosság: hiszen amint arra felhívtuk a figyelmet, az alku alapját jelentő AB-határozatban a taláros bírák nem csupán az Alaptörvény felülvizsgálatáról mondtak le, hanem legitimálták alkotmányozó hatalom korlátlanságát és azt, hogy bármilyen alkotmányellenes tartalommal megtölthető az Alaptörvényt!

Az azonban már végképp furcsa, hogy a legnagyobb ellenzéki párt vezére is a „közjogi viták vége” című nótát fújja, hiszen egy HVG-s interjúban azt mondta, hogy a politika nem szűkülhet le a közjogi kérdésekre, ennél sürgetőbb a gazdasági és szociális válságkezelés. Sőt, Mesterházy Attila olyan optimista, hogy szerinte a mostani Alaptörvénnyel – ha nincs más lehetőség – egy kormányváltás esetén is lehet kormányozni. A dolog természetesen érthető (megint csak nem megérthető!), hiszen a pártvezér azt érzékeli, hogy a közjogi viták nem fontosak az embereknek és ezzel nem lehet választást nyerni. Lehet, hogy Ő is a Századvég kutatásaiból tájékozódik!

Távol álljon tőlem, hogy közjogi polgárháborút óhajtsak, sőt álláspontom szerint igenis szükség lesz közjogi-politikai kiegyezésre. Azonban tejesen nyilvánvaló, hogy saját politikai halálos ítéletét írja alá az, aki ebben a helyzetben lemond a közjogi vitákról vagy elhiszi azt, hogy valóban véget értek! Éppen ellenkezőleg a valódi alkotmányos viták csak most kezdődnek: újra kell gondolni és újra meg kell alapozni az alkotmánybíráskodást Magyarországon, vissza kell adni a becsületét és a gerincét az alkotmányos intézményeknek!


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: mesterházy attila Alkotmánybíróság Alaptörvény Századvég Paczolay Péter

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr55315606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CSENDES 2013.05.25. 20:24:22

Minden szavával egyetértek, s nem értem hogy mi történik, történt. És miért is nem kapott nagyobb publicitást ez az egész balhé???

betamàs 2013.06.26. 20:16:15

"bármilyen alkotmányellenes tartalommal megtölthető az Alaptörvény"
Én azt nem értem, hogyan lehet alkotmányellenes az alkotmány. Hiszen, ha az alkotmányozó az alkotmányt módósitja, akkor az a szöveg az alkotmány részévé válik, amit a következőkben, ugyancsak az alkotmányozó hatalom vehet ki, vagy módósithat. Ha az alkotmányértelmező testület meggátolhatná valamely szöveg bevitelét az alkotmányba, akkor az illető testület is alkotmányozó hatalommá lépne elő. Az lehetséges, hogy egy alkotmánymódósitó szöveg

betamàs 2013.06.26. 20:25:56

... az alkotmány addigi szövegével ellentétes tartalommal bir, viszont ebben az esetben szerintem a klasszikus jogelvek alkalmazandóak: lex posteriori derogat priori és lex specialis derogat generalibus, azaz az utóbbi törvény módósitja az előbbit, a különös norma pedig az általánostól eltér.
Ez nem jelenti azt, hogy egyetértenék a jelenlegi alkotmányozó gyakorlattal. A probléma ugyanis az, hogy a magyar alkotmányozást mindig is a demokrácia deficit jellemezte. Pontosabban soha senki nem kérdezte meg a magyar népet népszavazás által, hogy mi a véleménye az alkotmány elfogadásáról, vagy annak módósitásairól.
süti beállítások módosítása