HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Ingens telum: az Európai Ügyészségről

IDEA Intézet 2013.11.07. 13:03

Radnóti András írása

 

Az Európai Bizottság javaslata az Európai Ügyészség felállítására Magyarországon kiverte a biztosítékot. A Fidesz, a Jobbik és az LMP alkalmi koalíciója eltökéltnek látszik a javaslat megbuktatására. Nincs is nehéz dolguk: más tagállamok is fanyalognak. De nemcsak a reakció, maga a javaslat is egy igazi problémáról, a vészesen csökkenő integrációs szándékról tanúskodik.

 A Bizottság azon igénye, hogy az EU-s pénzek fölötti – nemzetállamoktól független – EU-s kontroll büntetőjogi kapacitásban teljesedjen ki, „a bizalom jó, de a kontroll még jobb” közhelyén – vagyis, ne legyen kétség: a bizalom hiányán – nyugszik. Néhány héttel ezelőtti közleményükben évi félmilliárd euró eltűnéséről írnak, ezzel áll szemben a bírósági ítéletek megdöbbentően alacsony száma, különösen az új és „nettó haszonélvező” tagállamokban.

Az Európai Ügyészség – melyet a büntetőjogi együttműködési szervezetből, a Eurojustból hoznának létre a Lisszaboni Szerződés felhatalmazása alapján – feladata tehát az uniós forrásokkal elkövetett bűncselekmények felderítése lenne. A nyomozásokat – az új európai szerv felügyelete alatt – továbbra is a nemzeti rendőrségek folytatnák, az ítéleteket – a vád képviseletében az Európai Ügyészség delegált ügyészével – a nemzeti bíróságok hoznák. A Bizottság a határokon átnyúló bűncselekmények hatékonyabb kivizsgálásának lehetőségével indokolja az új intézmény létrehozását. Valójában azt reméli, így kevesebb visszaélés marad majd kivizsgálatlanul, illetve hosszú távon kevesebb is történik majd; egyrészt az ügyészség tevékenysége, másrészt elrettentő ereje által.

Az Országgyűlés egy Magyarországon újdonságnak számító eszközzel támadja a kezdeményezést. A három párt által alkotott szupertöbbség szubszidiaritási vizsgálatot indított azzal kapcsolatban: most más tagállamok parlamentjei is megvizsgálják majd, hogy indokolt-e az EU-s pénzekkel való visszaélések ügyében európai szintre delegálni a vádképviselet feladatát. Ha a tagállamok negyede, vagyis a magyar mellett még  hat parlament így látja, az Európai Ügyészségnek befellegzett.

Lehet, hogy máris befellegzett, így feleseleges az országgyűlési akció: az intézmény felállítása konszenzust igényel a tagállamok kormányai között, de Nagy-Britannia és Dánia már korábban jelezte, hogy egyelőre nem csatlakozik. A Szerződés ilyen esetben lehetőséget biztosít valamilyen „szorosabb együttműködésre” a tagállamok ügyészségei között, amelyet az erre vállalkozók jobb híján építhetnek ki – de a 2004 után csatlakozottak közül sem csak Magyarország fanyalog. Márpedig, ha sokan kimaradnak, értelmét veszti a projekt.

Az unió – mint azt sokszor mondják – nem állam ugyan, de több, mint nemzetközi szervezet. Ebből adódik az ellentmondás, hogy ha egyetlen állam, vagy annak polgárai EU-s törvényt szegnek, azt az unió egésze, és az összes tagállam egyenként is megsínyli, ugyanakkor az EU-nak nincsenek eszközei ezen törvények betartatására – hiszen nem állam. Az Európai Ügyészség ilyen eszköz volna, s mint ilyen, kétségkívül jókorát szorítana az unión.

Az ellenállás legfőbb oka nem is a szubszidiaritás, hanem éppen ez a másodlagos integrációs hatás lehet, amelyet Hörcsik Richárd, az európai ügyek parlamenti bizottságának elnöke – talán már csak megszokásból is – „a nemzeti szurverenitás aránytalan korlátozása” címszaván emleget. Ez a bizottsági javaslat azon kitételében is tettenérhető, amely szerint az egyes EU-s tagállamokban jogszerűen gyűjtött bizonyítékokat más tagállamok bíróságainak is el kell fogadniuk. Ez ugyanis – abszurditása miatt – áthidaló lépésnek tűnik; a büntetőjog teljes harmonizációját vetíti előre. Világos: a  közös ügyészség ideálisan csak közös jogrenddel működhet.

Valószínű, hogy a Bizottság ezt az aspektust is figyelembe vette a javaslat előterjesztésekor. Biztosnak tűnik viszont, hogy a tagországok egymásba, illetve a közösen működtetett szupranacionális intézmények a tagállamokba vetett bizalma megcsappant. Erre utal, hogy az Európai Ügyészség gondolata éppen most – pontosabban a Lisszaboni Szerződés 2009-es megfogalmazásakor – kerül terítékre, illetve, hogy a feltárt korrupciós ügyek különösen az új tagállamokban maradnak megoldatlanok. Barroso elnök és Reding igazságügyi biztos, illetve a javaslat első számú támogatói, a luxemburgi, a francia és a belga kormány elsősorban két dolgot sejthetnek az ítéletek elmaradása mögött: egyrészt a nemzeti kormányok érintettségét a visszaélésekben, illetve befolyásukat az igazságszolgáltatásra, másrészt a nemzeti bűnüldöző szervek hanyagságát. Nem az EU tagállamainak kollektív szándékáról van tehát szó, hogy a közös forrásokkal való visszaélések ügyében egy közös hatóság nyomozhasson. Hanem ennek szükségességéről.

A minta adott; az integráció motorjaként a szükség másutt is a szándék helyébe lépett. Az euró bedőlésének tragikus perspektívája minden érintett számára nyilvánvalóvá tette, hogy akarja, nem akarja, a közös pénzt meg kell menteni: Észak fizet, Dél megszorít. A válság feloldására, illetve újabb válságok elkerülésére már megtett és jövőbeli lépések – persze mindig a mélyebb integráció felé – a választók és képviselőik szándékától jórészt függetlenül, a krach elkerülésének elemi szüksége által vezéreltettek, vezéreltetnek. A bankunió valamilyen formában még Merkel (kezdeti) fenntartásai ellenére is meg fog valósulni.

Mindez nyilvánvalóan az uniós irányítás technokratikus jellegét erősíti: az euroszkeptikus pártok erősödése szerte a kontinensen – ahogy az Európai Ügyészség felállítása elleni tiltakozás is – mutatja, hogy a praktikusan szükséges lépések nem minden esetben bírnak meggyőző legitimációval.  A szükség prevalenciája a szükségből létrehozott intézmények, tágabb értelemben pedig az egész EU-s hatalmi berendezkedés legitimációs bázisát ássa alá.

Ettől még persze a szükség – szükség. De a legitimáció hiányát – talán máshol, másutt – valahogy ellensúlyozni kell. 


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: bizalom integráció Európai Bizottság Lisszaboni Szerződés Európai Ügyészség

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr915619324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása