HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Nemzeti Acél Zrt. – színjáték megegyezés után

IDEA Intézet 2013.08.21. 00:16

Tegyünk úgy, mintha meglepődnénk – fogalmazott egy szakértő a kormányzati bejelentés kapcsán, amely szerint a kormány vételi ajánlatot tesz az ISD Dunaferr Zrt.-re. Az orosz-ukrán hátterű, végső soron a Vnyesekonombankhoz kapcsolódó dunaújvárosi vasmű visszaállamosítása ugyanis nem új keletű gondolat. Az azóta energiahivatali elnökké előlépett Dorkota Lajos, a Fejér Megyei Kormányhivatal korábbi vezetője nem egyszer utalt már erre a szándékra az elmúlt években, de sokak szerint a néhány belengetett szakmai befektető (vagyis csak a dél-koreai Posco) érdeklődése sem volt annyira komoly, mint amilyennek hivatalosan beállították.

Nehéz lenne elvitatni, hogy a cég rossz bőrben van, az elmúlt években összehozott veszteséghalmaz alatt egy ennél sokkal kecsegtetőbb piacon működő cég is legalább megremegne, a tavalyi, vártnál is rosszabb évvel együtt csak az elmúlt két évben nagyjából 52 milliárd forint mérleg szerinti mínuszon áll a csoportszintű eredmény, de az évek óta vonszolt veszteségállomány a százmilliárd forintot is meghaladja. Nem egy E.ON-államosításnyi, de számottevő az összeg akkor is, ha most esetleg az oroszok fillérekért engedik át európai bástyájukat. Nem mellesleg ez csak az érem egyik oldala, mert bár a városban legendákat zengenek arról, hogy a privatizáció óta ki és hogyan lapátolta ki a pénzt a vasműből, az is tény, hogy egyrészt a tulajdonos, mint fő alapanyag-beszállító úgy játszik a számokkal, ahogy akar, másrészt pedig komoly összeggel finanszírozta a céget az elmúlt időszakban úgy, hogy az átvett bugára fizetési haladékot adott – ezen a soron is több tízmilliárd forint szerepel kintlevőségként.

Az acélpiac jelenlegi helyzetében az állam sem tehet sokat a Dunaferr megmentéséért, kivéve persze, ha nem piaci szereplőként a veszteségnek és az alapanyag-támogatásnak megfelelő összeget pumpál a vállalatba, folytatva, sőt kiegészítve az ott egyébként is jellemző „szociális foglalkoztató” hagyományokat.

Láthatóan a kormányon belül sem volt egységes egy ekkora költségvetési teher megítélése, hiszen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter reggel még éppen ellenkezőleg nyilatkozott, délutánra azonban megszületett az újabb bevásárlási szándék. A nemrégiben bejelentett 1500 fős létszámleépítés hírére többen joggal gondolták, hogy ezt nem hagyhatja szó nélkül a kabinet a választások előtt kevesebb mintegy évvel, a válasz azonban – hezitálást tükrözve – napokat „késett”. Nyilván nem véletlenül.

A nyilvánvaló szociális szándékok mellett azért felmerül más is. Nehéz lenne elhinni, hogy a Moszkvával több szálon is intenzív tárgyalásokat folytató magyar kormányt váratlanul érte a bejelentés (egyrészt a magyarországi cégvezető is pedzegette már, hogy fajlagosan negyedével-harmadával többen dolgoznak a vasműben, mint a versenytársaknál, másrészt az elmúlt egy évben többször is felmerült néhány forgatókönyv a cég jövője kapcsán). Azt kell tehát feltételezni, hogy a forgatókönyvet már előre megírták, most már csak a dramaturgok mozgatják a kommunikációs időzítés szálait, és a kérdés csak annyi, hogy ki fektet további összegeket, továbbá persze az, hogy mi szerepel majd a mérleg másik serpenyőjében „cserealapként”. Paksi bővítés, Déli Áramlat, gázszerződés, a Dunaferr mögött álló Donbass tulajdonosa, a Vnyesekonombank 120 millió eurós (36 milliárd forintos) követelése a felszámolás alatt álló Malév Zrt. kisebbségi részvényeseként – e folyamatban lévő ügyek mind abba az irányba mutatnak, hogy „véletlenek” és „hirtelen döntések” ezen a szinten már nem lehetnek.

A kormány most időt próbál nyerni, nyilvánvaló, hogy másfél ezer munkanélküli „nem hiányzik” a térségben, de afelől sem lehet kétség, hogy előbb-utóbb hatékonnyá kell tenni valamilyen formában a vállalatcsoportot, és ennek elkerülhetetlen része kell lehet a leépítés – vita van ugyanis azon, hogy a termeléshez viszonyítva indokolatlan létszámmal működik-e a cég, főként az évtizedek alatt felduzzasztott adminisztratív szinteken.

Addig is sokkal valószínűbb, hogy gondos kezek egy olyan politikai-gazdasági mixet kevertek ki az orosz-magyar projektekből, ami újabb közvetlen anyagi előnyt hoz az orosz félnek, cserében pedig „valami jóban” reménykedhet Magyarország is. Korábban már az is előfordult, hogy a kormány képviselője „könnyes szemmel” a keleti nyitás mintapéldájának, a régi barátság újjáéledésének nevezte a Dunaferrt, akkor éppen egy évvel ezelőtt elkezdett fejlesztés záróaktusát ünnepelve.

Ezzel a barátsággal pedig az egyik fő baj, hogy adófizetői tíz- és százmilliárdok állják.


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: Varga Mihály Dorkota Lajos Dunaferr

77 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr205468989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lavór 2013.08.22. 08:48:02

Nekem is vehetne már egy munkahelyet az állam, ki is néztem egyet, nem is drága, mindössze 40 millióba kerül. Lehet felvennék támogatott munkaerőket is (első munkahelyesek, rehabosok), akik egy fityingembe nem kerülnek, kifizetném nekik az egyharmadát annak, amit az államtól kapok utánuk. Szépen lepropagálnám, hogy milyen rendes vagyok. még lehet, országgyűlési képviselő is lehetnék a végén. De álmodjuk tovább: miniszterelnök.

♔batyu♔ 2013.08.22. 09:04:16

Ennek nem sok értelme van, az 1500 munkanélküli és családjának segélyeit is az emberek fogják finanszírozni.

Az "okos" balliberálisok gondoljanak arra, hogy Horn több tízmilliárddal próbálta megmenteni Ózdot, (nem vette meg, hanem támogatta), ezzel pár évvel meghosszabbította rengeteg család megélhetési lehetőségeit.

Aztán persze Ózd megszűnt és ki lehet számolni, 2006 óta mennyi pénz ment oda segélyként, amit az adófizetők finanszíroznak, miközben a környék is lerohadt.

Orbánék nyilván ezt akarják elkerülni és akár járhatnak úgy vele mint pld. a Rábával.

czjanos 2013.08.22. 09:09:49

Nem volt szó eddig arról, hogy a jelenlegi tulajdonosnak a Dunaferr kapcsán milyen összegű, milyen lejáratú tartozásai vannak (ha vannak) és kik a hitelezői.

laci_52 2013.08.22. 09:31:44

Újra a vas és acél országa leszünk!

Hajrá Fidesz! Vegyétek meg Diósgyőrt és Ózdot is!

Muzsikok közt 2013.08.22. 09:47:31

A 'demokraták' eladtak mminent, mégis eladósodtak.

A fidesznek meg még bevásárolni is van miből, és nem adósodik el.

Nem kis teljesítmény.

Pan Modry 2013.08.22. 09:50:10

@♔batyu♔:
tudatlan balfasz...

legalabb szamolni tanulj meg mielott ekkora baromsagokat leirsz

Mérnork 2013.08.22. 10:08:08

Hehe, Dunaújváros kemény szoci bázis volt a rendszerváltás után. A Dunaferrnél dolgozó haverom az első finesz kormány alatt folyamatosan nyavalygott, hogy jaj a finesz a saját embereit teszi meg nagyfőnöknek, meg az orbánbányáktól kell mészkövet venniük stb. 2002-ben tök boldog volt, hogy nyertek a szocik, megbukott a patásorbán. Aztán 2004-ben én röhögtem rajta, hogy milyen képet vágott mikor hőn szeretett elvtársai eladták őket az ukránoknak.

Netuddki. 2013.08.22. 10:10:37

@♔batyu♔: "Ennek nem sok értelme van, az 1500 munkanélküli és családjának segélyeit is az emberek fogják finanszírozni."

Könnyű kiszámolni. 49ezer/hó a közmunka nettója. Ez 1500 ember esetében 73,5milka/hó.
Stadionra (15milliárd) átszámolva: 1 stadion árából kb. 200 hónapig (több mint 16 év) lehetne az érintetteket közmunkában foglalkoztatni.

De mint tudjuk a fideszesek hülyék a matekhoz.
Kisfácán! mennyit is akar költeni a vasmű államosítására a pénzünkből most a fidesz?

high up! 2013.08.22. 10:18:41

Azért ez a Fidesz mégis csak nagy lángelme ezzel a halom Matolcsi Gyurka Közgazdasági Trollképzőn végzett embereivel: ezeknek elég pár óra és már fel is mérték a Dunaferr valós helyzetét, és ki is számolták a DCF értékét. A nagy marha E+Y-nak meg McKinseynek meg társainak ehhez hónapok, ha nem egy év is kell. Na de nem ám a felcsúti közgarázdáknak! Ezek ránéznek, bemondják, oszt kész is.

Ja trollok, induljatok már abból ki, hogy ezek az Orbanescui fidióták az éves költségvetéseiket is 6-szor módosítják utólag, mire összejön egy hiányszám, amiről maguk se tudták, hogy ez jön össze. Na, ha ezek a barmok teljesen megszállják a reálgazdaágot, akkor lesz itt csak Félázsia meg Ujgur-nyitás meg hasonló 21. századi haladás!

Baloldali érték 2013.08.22. 10:20:31

Akinek nem tetszik a Dunaferr visszavásárlása, az remélem mind Ózdról vagy Miskolcról írogat, ahol élvezhető a szabadpiac minden előnye, főleg a lerohadt gyártelep a perspektíva nélküli város közepén.

Az állam igenis mentse meg a nagyipart, még mindig jobb egy (jelenleg éppen) veszteséges céget tőkésítgetni, mint 3x annyi pénzt kifizetni ugyanott segélyre és szociális problémák kezelésére.

Netuddki. 2013.08.22. 10:25:50

@Baloldali érték: Láthatólag te is hadilábon állol a matekkal...

"Baloldali érték 0 bejegyzést írt és 61 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban. 2012.11.30. óta tag."

high up! 2013.08.22. 10:26:12

@Mérnork:

2002-ben még világgazdasági konjunktúra volt, 2008-tól meg jöttek a nehezebb idők.

DE legyen minden alattvaló Bóvliországban boldog, jöjjön a visszaállamosítás! Csak úgy, azonnali elhatarozásra. Nem üzleti terv meg gazdasági tudás kell ide, hanem magyar tulajdon! Majd kirakják a fidióták a Turul-madarat a gyárkapura, aztán onnantól kezdve újra lesznek piacok, újra lesznek versenyképes termékek, újra lehet alkalmazni az 1500 embert. Hip-hop!

Na b+, ez kell a magyarnak! Meg a 3+2.

Mr. Waszabi 2013.08.22. 10:28:30

Pihennie kéne Viktornak, nagyon fáradt lehet már. Más magyarázatot nem látok a "Nemzeti a cél" és a "Nemzeti Acél" kifejezések összekeverésére. Vagy csak a titkárnő gépelte el a szöveget?

szellemkor 2013.08.22. 10:28:52

Ha megveszi, akkor az a baj hogy miért veszi meg az adófizetők pénzéből, ha nem veszi meg, akkor meg lám-lám, megint ezrek kerülnek az utcára a fidesz gazdaságpolitikája miatt.
A van sapka vagy nincs sapka tipikus esete. Képmutatók, én értem hogy már csak ez a szint megy, de azért próbálkozhatnátok valami színvonalasabbal.

szellemkor 2013.08.22. 10:32:04

@Baloldali érték: Én csak a Gyulai húskombinátra utalnék ezúttal, ott is kiderült hogy kik és hogyan juttaták csődbe, aztán pedig hirtelen előtört a szocikból a neoliberális gazdaságpolitikus, hogy hát ez a piacgazdaság, és jön a prüszkölés ha a kormány megment egy ilyen évszázados, önmagán túlmutató nemzeti-gazdasági értéket, az ott dolgozó százak munkahelyéről nem is beszélve.

vladimir964 2013.08.22. 10:35:24

Hát ha én egy cég vezetője vagyok, és folyamatosan azt hallom, hogy úgyis megvesznek úgy és azzal, amit ott hagyok, hát én is két marékra vennék fel hiteleket a vasművem fedezetét felajánlva, majd kiszedem belőle az ingyen talált lóvét, hiszen lesznek olyan marhák, akik veszteségeimmel és kötelezettségeimmel együtt átveszik az egész szarhalmazt, én meg nyerően jövök ki az egészből. Hiszen ez a privatizáció egyik legnagyobb bilija volt és maradt Kelet-Európában: szarét húgyért privatizálni, hitelt felvenni a cégre mint fedezetre, majd becsődöltetni/visszaadni, és továbbálni.

röf 2013.08.22. 10:44:06

Mindig ez a szabadpiacos libsi-hablaty….
Az állam azért van, hogy a polgárai boldogulását biztosítsa.
Ha kell így, ha kell úgy.
Ha kell, piaci szabályzók „magunkra” engedésével, ha kell, a piac kizárásával, kézi vezérléssel.
Ezt persze liberális agy nem fogja, liberális agyban dögöljön a gyengébb, igyunk szlovák tejet, együnk francia kekszet, cserébe nyithatunk cukrászdát Bécsben.
A szerencsétlenek szabad keselyűk…. Isten mentsen, hogy még egyszer betegyék a lakkozott körmüket a Parlamentbe.

Kacsura 2013.08.22. 10:52:25

@szellemkor: Megmentették? Biztos vagy benne?

Mérnork 2013.08.22. 10:55:34

Milyen jó lenne hagyni, hogy racionalizálás címén elküldjenek 1500 embert, aztán még 1500-at, aztán bezárni a Dunaferrt, a kínaiak úgyis gyártanak elég acélt... Piacgazdaság működik, nincs itt semmi látnivaló..

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 10:58:12

@♔batyu♔:

"Orbánék nyilván ezt akarják elkerülni és akár járhatnak úgy vele mint pld. a Rábával´"

Aham értem. Ugyanis a Rába (pillanatnyilag) az egy sikertörténet. A kék-madár (hogy a tolvaj Szélest idézzem).

Tehát a sikertörténeted:
Magyarországon felmatricázott svéd-Volvo buszok.

Ez ám a siker, bazmeg...

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 10:59:06

@♔batyu♔:

Egyébként pedig:

♔batyu♔ 0 bejegyzést írt és 575 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

2013.06.26. óta tag.

vittore 2013.08.22. 11:04:31

Lehet, hogy én értem félre a dolgokat, de a gyárat nem bezárni akarják, csak 1500 embert elküldeni. Ha felvásárolják lesz melója annak az 1500 embernek? Hirtelen megtermelik minimum a fizetésüket? Valószínűleg nem. Ugyanúgy lapátolni kell a pénzt a gyárba. A felvásárlásnál súlyos 10-100 milliárdokról van szó, igen csekély megtérülési valószínűségel. Ennél lényegesen kevesebbe kerülne pl 1500 új, értelmes munkahely teremtése. Még az is milliárdokkal kevesebbe kerülne, ha továbbra is fizetnék ezeknek az embereknek a teljess bérét nyugdíjas korukig.
Kormányunk és Viktorunk, megint a Zemberek megmentésére hivatkozva basz el vagyonokat, hogy építhesse saját kis szarkupacát. Hát a jó büdös kurva anyjukat.

szuperkrumpli 2013.08.22. 11:10:13

Az állami postától is ezrével küldik el a dolgozókat, a bőlcsödei gondozók fillérekért dolgoznak, erre az állam hanyatt-homlok rohan az 1500 fős Dunaferr leépítésre. Ráadásul kb. 5 perc informálódás után bedobják a felvásárlás ötletét! Biztos van valami a háttérben, mert ez nem így szokott működni! Nagyon úgy tűnik, hogy ez már előre le volt zsírozva és csak egy szerepjátékot látunk!

Mérnork 2013.08.22. 11:12:01

@high up!:
Persze sokkal jobb lenne hagyni a mostani tulajoknak, hogy 1-2 év alatt elküldjenek mindenkit, bezáratni a Dunaferrt, mert persze veszteséges. Lerohadna még vele együtt vagy 100 cég, aki nekik szállít be, egy újabb régió jutna Miskolc-Diósgyőr-Ózd sorsára. Az is tiszta Mordor lett a 20 év alatt, minden pusztul, csak az orkok szaporodnak ezerrel... ;-)

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 11:19:09

@Baloldali érték:

"Az állam igenis mentse meg a nagyipart, még mindig jobb egy (jelenleg éppen) veszteséges céget tőkésítgetni, mint 3x annyi pénzt kifizetni ugyanott segélyre és szociális problémák kezelésére."

Nézd egykomám. Szerintem semmi probléma azzal, hogy államosítják, legföbbképp azzal nincsen, hogy a szociális támogatást inkább helyettesitik "melóval".

A kérdésem csupán az (ha már a kormány csupa jószívüségénél tartunk), hogy a mezögazdaságban miért hagyja "jószív-kormányod", hogy csak és kizárólak NAGY-BÍRTOKOK müködjenek Magyarországon? Söt, célja...bazmeg. Értsd: minimum 500 hektár.

Egy család szükséglete a megélhetéshez (gabona termelés esetén) ~40 hektár. Konyhakerti növények termesztése esetén (paradicsom, paprika, hagyma kisfaszom) max ~3 hektár.

Ezzel miért nem foglalkozik a kormányod? Ja, hogy akkor Lévai_Anikó/Mészáros/OrbánVeje/Nyerges/Simicska/Csányi/Leisztinger/mükörmös/77éves_mama/stb havernak nem lesz milliárdos megélhetése. És ezek csak a nagy nevek...!!!!???

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.08.22. 11:20:36

Azért szeretem az ilyen posztokat, mert ilyenkor a Fidesz szavazók kimutatják, hogy valójában szocialistábbak a szocialistáknál.

Azoknak, akik elhiszik, hogy micsoda ötlet megmenteni egy acélipari céget, amikor globálisan az egész acélipar döglődik, azoknak egy kis matematika:
a segély: 22 ezer Ft/hó (közmunka 49)
szemben
a munkabér kb. 120 ezer/hó
plusz az üzem által létrehozott veszteség.
Tehát önmagában csak azért, hogy ne veszítsék el a munkájukat nem érdemes megmenteni egy céget (ld. szociális foglalkoztatás a szocializmusban). Ennek akkor van értelme, hogy ha belátható időn belül a cég talpra állítható.

@röf:
"Ezt persze liberális agy nem fogja, liberális agyban dögöljön a gyengébb, igyunk szlovák tejet, együnk francia kekszet, cserébe nyithatunk cukrászdát Bécsben."
A szocialista agy pedig azt nem fogja, hogy semmi értelme megtermelni valamit dupla áron, amit készen is megkapsz. Ez az saját erőforrásaidnak a pocsékolása. Ez az erőforrást hasznosabb célokra is fordíthattad volna.
És a dolog már csak azért is abszurd, mert tudat alatt azért a szocialista agy is érzi, hogy nem jó ötlet, ha magad készíted a sajtot, kenyeret, sört, kalapácsot stb, mert tiszta ráfizetés, elmegy egy csomó időd és pénzed rá, holott, ha azzal foglalkozol inkább, amihez tényleg értesz, akkor sokkal több pénzt tudsz keresni, amiből mindezeket meg tudod venni és magasabb életszínvonalat érsz el.
Csak képtelen tovább gondolni, hogy országos szinten sincs ez másként.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 11:26:14

Gyülnek-gyülnek az egy ugyanazon személyi okmánnyal rendelkezö Szellemi Honvéd(ek).

@röf:

"röf 0 bejegyzést írt és 180 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban

2013.01.16. óta tag."

Átlátszóan fizetett kormánypropagátorok... :)))

2013.08.22. 11:26:31

Idehaza a könnyűipart és a nehézipart felszámolták. Ezek tények. Mindenesetre nem kell, hogy ez mindig így legyen. Sajnos a kormány impotens döntéshozóiból nem nézem ki, de egy sikeres kohászati üzemet létre lehetne hozni a Dunaferr romjain. Ha veszteséges, akkor is. Itt nem csak egy üzemről, egy városból van szó, amely erre épült fel. Meg kell találni a hatékonysághoz vezető utat. Kevesebb irodista, több munkás és el kell árasztani Európát az olcsó fémekkel.
Biztos van piaci rés. Vannak illetékesek, találják ezt meg.

röf 2013.08.22. 11:29:52

@Lord_Valdez:
"A szocialista agy pedig azt nem fogja, hogy semmi értelme megtermelni valamit dupla áron, amit készen is megkapsz. Ez az saját erőforrásaidnak a pocsékolása. Ez az erőforrást hasznosabb célokra is fordíthattad volna.
És a dolog már csak azért is abszurd, mert tudat alatt azért a szocialista agy is érzi, hogy nem jó ötlet, ha magad készíted a sajtot, kenyeret, sört, kalapácsot stb, mert tiszta ráfizetés, elmegy egy csomó időd és pénzed rá, holott, ha azzal foglalkozol inkább, amihez tényleg értesz, akkor sokkal több pénzt tudsz keresni..."

Na ez az.
Szocialista aggyal ugyan nem tudok gondolkodni, de egyébként egyetértünk.
Azzal kellene foglalkoznunk, amihez értünk.
Nem véletlenül írtam a tejet, a kekszet, de írhattam volna a cukrot, az étolajat, és a jóég tudja még mi mindent.
Na de eladtak mindent a történelem kerekét állandóan előre forgató elvtársak !!
Eladtak minden pénztermelő társaságot, a kajától a vill.energia termelésen át a gáz- és távfűtés szolgáltatásig.
Mi a fasszal termeljünk pénzt magunknak?
Csak bérmunkára vagyunk itélve, mert semmink nincs.
(Ja, bocs egy valamink az van. Adósságunk.)

high up! 2013.08.22. 11:30:53

@Mérnork:

Figyelj, ez a Trianon-traumás magyar tanyasi gondolkodás a 21. században már marha uncsi. Itt tények vannak:

1. A Dunaferr évek óta veszteséget termel
2. Magántulajdonos van, tehát nem azért veszteséges a cég, mert a bizalmi (párt)emberek csak vakarják a p.csüket a vezetői pozíciókban.

Ennyi az üzemgazdaságtan. A birkamenetre nevelt társadalomnak meg ugye ennyi alapadatot összerakni már meghaladja a képességeiket.

De azért megváltás lesz. Bár Orbanescu még egy cash flow jelentést se látott a Dunaferrtől, de azért megvenné a gyárat. Üzleti terve a forgalom növelésére, a minőség növelésére, az előállítási költségek csökkentésére persze nem hogy nincsen, de ezeket a fogalmakat még csak nem is ismeri.
De azért majd úgy lesz, hogy ha majd az állam átveszi az üzemet, onnantól kezdve önmagától megoldódnak az üzemgazdasági gondok.

na bassza meg, ez a trikolóros-Turulmadaras néphülyítés kell a magyarnak! Meg a fényevés meg a 3+2. Aztán meg is van a Nagymagyarországi ezeréves Máriaországbeli boldogság.

Szamiz67 2013.08.22. 11:31:19

@Muzsikok közt: 3 millió x 1 millióból nagyon sok mindenre futja, még értelmes célokra (oktatás, egészségügyi, nyugdíj, közig, adó reform) is futotta volna...
Erről a laza 3.000 mrd.-ról elfeledkezni és ebből az egyszeri, eistandolt tételből finanszírozott államosításokat kormányzati érdemnek beállítani, nem kis teljesítmény...

szuperkrumpli 2013.08.22. 11:36:12

Úgy rendbehozzák a Dunaferr-t akárcsak a MÁV-ot 23 év alatt!? Vagy csak ez is egy lesz a sok állami cég közül ahova pl. tízszeres áron lehet eladni a budipapírt a haver cégétől?

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 11:38:49

@röf:

"de írhattam volna a cukrot, az étolajat, és a jóég tudja még mi mindent. Na de eladtak mindent a történelem kerekét állandóan előre forgató elvtársak !!"

Tehát nem a Nyerges/Mészáros/Leisztinger/Csányi satöbbi mezögazdász-gazember buzdította arra a kisgazdákat, hogy eladják a cukor-kvótáikat "jópénzért", hanem a Gyurcsán-Bajnai és még sok idegen(lelkü) komcsi-zsidó.

Olvass vissza éveket, egykomám! Olvass...

high up! 2013.08.22. 11:39:05

@röf: "Azzal kellene foglalkoznunk, amihez értünk.
Nem véletlenül írtam a tejet, a kekszet, de írhattam volna a cukrot, az étolajat, és a jóég tudja még mi mindent."

De jó kis harc lesz tejjel, keksszel felvenni a versenyt a plazma TV-k, mikrobiológia, meg úgy általában a modern tudományok és szolgáltatások ellen.

Kéremszépen, nem kellene korbáccsal távol tartani az egyetemtől, nem kellene külföldi kivándorlásra kényszeríteni a gondolkodó libsi-turul-bocialista és egyéb fiatal és nem fiatal értelmiségibb réteget, mert így aztán tényleg az lesz, hogy tehénfejésen kívül más terméket nem is tud majd a magyar gyártani.

Rákosi elvtárs proletár országa már most belépett az ajtón! Tessék csak még beljebb engedni fidióta birkák és hasonmásaik!

röf 2013.08.22. 11:39:53

@high up!:
"1. A Dunaferr évek óta veszteséget termel"

Már bocsánat, hogy a nagyon hozzáértő kaszt magasfényű eszmefuttatásába beleröfögök, de egy külföldi tulajdonú, külföldi anyavállalattal rendelkező, és az anyavállalattal (is) kereskedő vállalat olyan pénzügyi mérleget készít, amilyet kedve tartja.
Ez a világon mindenütt így van, minden ilyen esetben mesterségesen oda terelik a nagy hasznot a vállalatcsoporton belül, ahol a legkedvezőbb a társasági adó.
De tényleg, ezt ne áruld el senkinek...

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 11:41:25

@szuperkrumpli:

"Úgy rendbehozzák a Dunaferr-t akárcsak a MÁV-ot 23 év alatt!? Vagy csak ez is egy lesz a sok állami cég közül ahova pl. tízszeres áron lehet eladni a budipapírt a haver cégétől?"

Pontosan.

high up! 2013.08.22. 11:45:28

@röf:

Majd mélyedj el a transzferárak meg az auditolás meg az adóellenőrzés fogalmainak a világában, aztán többet nem írsz majd ekkora frázis hülyeségeket.

Azzal meg még fel is teszed a tudatlanságodra a koronát, hogy mivel pont Magyaro-on alacsony a társ. adó, tehát pont itt kellett volna nagy nyereséget kimutatni.

Mérnork 2013.08.22. 11:48:51

@high up!:
"2. Magántulajdonos van, tehát nem azért veszteséges a cég, mert a bizalmi (párt)emberek csak vakarják a p.csüket a vezetői pozíciókban."
Nem, azért veszteséges hogy:
1. az anyacég nyereséges legyen
2. ne kelljen annyi adót befizetni.
Mindamellett ha te azt hiszed hogy egy magáncégnél a vezetők nem költenek el milliókat faszságokra, a saját kis önös érdekeiket szolgálva, akkor nagyon naiv vagy.

Pamuk 2013.08.22. 11:50:18

Őszinteén hiszek abban, hogy a vasgyártás még nem állami feladat, bár elképzelhetőnek tartom, hogy a jövőben ezt is beleírják az alkotmányba.

Ha én lennék a magyar miniszterelnök, a búsba küldenék el minden vasműmegmentőt. Arra gondolnék, mit tett Teacher 25 éve, és bizony keményen kiállnék egy modernebb ország mellett. Ahol nem vasat olvasztanak, hanem robotot gyártanak.
Ahol nem atommal termelik az áramot, hanem napelemmel, és biogázzal.

De tudom, a kezem épp a szarig ért bele a bilimbe. Kelet voltuk, kelet vagyunk, azok is maradunk, mert megérdemeljük.

Frőczy Sanyi 2013.08.22. 11:55:01

@Lord_Valdez: ezt Adam Smith már az 1700-as évek végén megírta. Itt, a magyar ugaron nagy sötétség ül az agyakban gazdasági tekintetben. Ha ez a fideszcsürhe államosítja a Dunaferrt az minimum kimeríti a hûtlen kezelés büntetõjogi kategóriát.

deruyter 2013.08.22. 11:59:56

Hát sok mindent elkúrtak Gyurcsányék, de az acéliparral kapcsolatban szerintem helyesen jártak el. Tudomásom szerint az acélipari termelés rentábilis értékesítésének vannak térbeli korlátjai. Ez azt jelenti, hogy a hazai termelésnek a hazai és a környező országok keresletéhez kell igazodni. + Pl. Szlovákiában is vannak rentábilisabban termelő cégek. Tehát ha a szomszédban olcsóbban termelnek, + a dunaferr is szarban van, + Ózd és Diósgyőr is bezárt vagy döglődik, plusz Magyarországon kb. öt éve alig van beruházás (értsd acéligény) akkor mi a rákért kellene az államnak beszállni. Megjegyzem, ha Ózdba és Diósgyőrbe beszállt volna az állam (mint ahogy erre voltak igények, de nagyon helyesen nem tették a "mocskoskomenyisták"), akkor most három acélcég adósságait kellene a fidesznek kezelni. És itt súlyos 10 sőt 100 milliárdokról lenne szó. A helyieknek ez nyilván szomorú, de ilyen az élet. Akinek volt esze, az már a rendszerváltáskor tudhatta, hogy a vasésacélországa teória fenntarthatatlan és elköltözött, ha tehette.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.08.22. 12:01:08

@röf:
1. Jobb lett volna, ha tönkre megy? Mert, amire nem találtak vevőt, az pár éven belül tönkrement és megszünt.
2. Azóta kinőtt valamennyi magyar ipar is.
3. A bérmunkából is meg lehet élni, sőt gazdagodni. Kína is abból gazdagodott meg.
4. Az adósságot meg magunknak köszönhetjük.

@Pamuk:
Thatcher? Pfúj, népnyúzó, kapitalista, neoliberális stb. Egy magára valamit is adó "konzervatív" kormány nem veszi a nevét a szájára.

@Frőczy Sanyi:
Adam Smith? Külföldi, olyat nem olvasnak. Bár, ahogy elnézem Széchenyi gazdasági műveit se olvasták, csak elnevezték róla a tervet.

Dzoltán55 2013.08.22. 12:01:11

Már csak a bányákat kell megnyitni,és a szén és acél országa leszünk újra.Hajrá fidesz,előre a sztálini úton!

deruyter 2013.08.22. 12:04:33

Szerény tippem, hogy valami olyan alku lesz kidolgozva "keletinyitásbarátainkkal," aminek következetében a munkahelyek meg lesznek tarva jövő májusig (parl. választás) vagy októberig (önko. választás) és jelenleg nem kerül pénzbe. Tehát várható egy olcsó vásárlás, valami hitel, plusz egy állami kezességvállalás.

tonypek 2013.08.22. 12:05:14

"vita van ugyanis azon, hogy a termeléshez viszonyítva indokolatlan létszámmal működik-e a cég"

Állami cég majd '14 után a fű alatt csordogálva leépíti őket és ennyi. Választásokra meg a sok bégető vonulónak kell a szájbarágó, hogy megmentettük az acélipart.

2013.08.22. 12:16:05

@Baloldali érték: Ha annak idején is szabad piac lett volna, akkor meg sem épülnek ezek a pénznyelők, vagy ha igan, nem így.

2013.08.22. 12:20:24

@szellemkor: Ez az eredménye a mindenkori kormányok által a népre erőszakolt etatiste szemléletek. Ha ugyanez, mondjuk, Dániában történik (van róla tapasztalatom), nem a kormányt szidják, hanem sajnálattal tudomásul veszik, hogy változtak a viszonyok, és más munka után néznek. Az egy mésik érdekes kérdés hogy ott miért találnak visznylag hamar másik állást.

ledo76 2013.08.22. 12:21:48

Itt valamit nagyon félreértenek egyesek. Nem akar bezárni a Dunaferr, csak a gazdasági helyzet miatt 1500 főt (abból 900 konkrétan Dunaferr alkalmazott) elküldeni, főleg irodai alkalmazottakat (ergo nem tervezi csökkenteni a gyártókapacitást). Persze ez szomorú, de nem egyenlő a Dunaferr kivéreztetésével, akkor nem öltek volna pénzt a fejlesztésébe. Az állam ha átveszi és nem akarja egy két éven belül bezárni, ami tényleg katasztrófa lenne a térségnek, neki is ésszerűsíteni kellene. Plusz pont a fejlesztések miatt nem adnák aprópénzért. Tehát ha az állam jó gazdája is lenne (hazánkban nem jellemző, jó volt a budipapíros hasonlat) akkor sem változna meg az 1500 ember sorsa és kikúrnak egy csomó pénzt aminek lenne máshol helye. Aki ezt nem látja át az menthetelen hívő, vagy vérkomcsi. Nem csoda, hogy az (viszonylag)értelmes Vargának mint gazdasági szakembernek fel sem merült a kérdés (ha fel is merült ez nem működik tájékozódás nélkül hip-hop), de aztán jött az utasítás "fentről".

2013.08.22. 12:22:39

@röf: Vállaltál te valaha, valamiért felelősséget? Tudod egyáltalám mi a liberalizmus? Tudod egyáltalán milyen egy igazi polgári demokrácia?

2013.08.22. 12:26:53

@venomspawn: Hogyan kell egy ipart felszámolni, legyen az könnyű vagy nehéz?

2013.08.22. 12:31:31

@röf: "Már bocsánat, hogy a nagyon hozzáértő kaszt magasfényű eszmefuttatásába beleröfögök, de egy külföldi tulajdonú, külföldi anyavállalattal rendelkező, és az anyavállalattal (is) kereskedő vállalat olyan pénzügyi mérleget készít, amilyet kedve tartja."
Ezt esetleg tekintük feljelentésnek? A társasági adótörvényben levő, "transzferár-szabálynak" becézett paragrafusról hallottál-e?

2013.08.22. 12:32:19

@röf: Még egy: Azt is szokták mondani: mindenki magából indul ki.

2013.08.22. 12:35:24

@Mérnork: "indamellett ha te azt hiszed hogy egy magáncégnél a vezetők nem költenek el milliókat faszságokra, a saját kis önös érdekeiket szolgálva, akkor nagyon naiv vagy."
Csakhogy azt magánpénzből (a tulajdonoséból) költik.

röf 2013.08.22. 12:36:18

@high up!:
„Majd mélyedj el a transzferárak meg az auditolás meg az adóellenőrzés fogalmainak a világában, aztán többet nem írsz majd ekkora frázis hülyeségeket.

Azzal meg még fel is teszed a tudatlanságodra a koronát, hogy mivel pont Magyaro-on alacsony a társ. adó, tehát pont itt kellett volna nagy nyereséget kimutatni.”

Na mi van, találtál a gugliban egy-két varázs-kifejezést, s gyorsan bemásoltad?

Az alábbi linken megtalálod a társaságiadó mértékét.
Az 500 millió Ft bevétel fölötti részt javasolnám, mint irányadót. Ha már a Dunaferről beszélünk….
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99600081.TV

Itt kikeresheted az iparűzési adó mértékét:
www.blogolod.com/helyi-iparuzesi-ado-merteke-2013-2014-ben-tovabb-novekszik.html

Itt meg lehúzhatod magad.
www.hotdog.hu/viccguru/vicces-sztorik/hasznalati-utasitas-a-wc-water-closet-es-a-wc-nem-fog-kefe-szakszeru-igenybevete

2013.08.22. 12:38:46

@Lord_Valdez: Kovács Ádámot kellett volna említeni. Hátha róla is elneveznek egy tervet, utcát vagy teret.

Frőczy Sanyi 2013.08.22. 12:42:09

Elvtársak! Narancsot mikor fogunk végre termelni? Igazi magyar narancsot!

2013.08.22. 12:43:03

@röf: tessék pontosan fogalmazni: 500 millió nem a bevétel, hanem az adóalap. Lassan írom, hogy értsed: az 500 millió alatti rész 10%-ot adózik, a fölötte levő 156%-ot.
Az iparűzési adó tényleg szívás, erről viszont a nyavajgó Dunaújváros tehet.

sas70 2013.08.22. 12:51:36

ebből lesz majd igazán dunapanama! Mi meg fizetünk!

lavór 2013.08.22. 12:52:09

"1500 ember sorsa egyáltalán nem mindegy a kormánynak."

Több százezer munkanélkülié viszont egyáltalán nem fontos

2013.08.22. 12:56:47

@fagyospityóka: A magyar könnyűipar ágazatából elég ha csak pl. a cukorgyártást kiemelem, jól végigkövethető, hogy az EU csatlakozás során hogy lettek leépítve a kvótamegvonásokkal a hazai termelőüzemek.

frédibéni 2013.08.22. 13:02:37

Nincs1500 fölösleges ember a cégnél. Az is baromság, hogy az iparági átlagnál több ember dolgozik.

röf 2013.08.22. 13:04:49

@fagyospityóka:
"tessék pontosan fogalmazni: 500 millió nem a bevétel, hanem az adóalap."

Igen, rosszul fogalmaztam, hiszen a kettő között komoly különbség van.

2013.08.22. 13:07:43

@venomspawn: arról se feledkezzünk meg, hogy az egy főre jutó éves cukorfogyasztás a 2001-es 17,7 kg-ról 2009-re 13,9 kg-ra csökkent. Egyébként a kvótamegvonás a többi EU országban is megvolt (igaz, nélunk nagyobbat ütött), mert a WTO már régóta nehezményezte, hogy az EU a nádcukorgyártók rovására támogatja az európai cukorrépatermelést.

Vissztérve a témára: az úgynevezett leépítésnek két fő oka volt:
1. főleg a könnyűiparban: keletebbre olcsóbban lehetetett termelni, a költségkülönbözet bőven fedezta az egyébként nem túl borsos szállítási díjakat.
2. főleg a nehéziparban: a cégek egy része műszakilag és termelékenységben is behozhatatlanul lemaradt a fejlett világtól. Aki nem maradt le, az megmaradt (TVK, Borsodchem, gyógyszergyárak, Rába, Alcoa), Videoton).

frédibéni 2013.08.22. 13:08:58

A megoldás Vnyesekonom bank körül lesz. Azt még kevesen kérdezték meg, hogy a beszállított bugára milyen fizetési haladékot adott a tulajdonos? Kinek adta? Magának? Kétszer annyiért szállít mintha máshonnan jönne.

2013.08.22. 13:09:10

@röf: Az is igyaz, hogy a Dunaferrnél egy 500 milliós nyereséget legfeljebb egy elnéző, de gúnyos mosoly fogadna.

Feketeistván 2013.08.22. 13:20:09

Ne légy demagóg röfi. Amiről beszélsz az a kommunizmus meg nem vált be. Tudom most már jó, mert a megfelelő ember csinálja.

NA YA! 2013.08.22. 13:44:55

Magántulajdonos+effektív számú dolgozó, vs. állami tulajdonos+effektív számú dolgozó+még 1500 bujtatott munkanélküli? Nekem az első verzió szimpatikusabb, persze az 1500 kiesőről nem közmunkával kéne gondoskodni! Csak hát előre Kádár papa nyomdokain! Persze "szovjet" hátszél nélkül ez bukta lesz! De addig is a saját bányákból, meg innen onnan, ezt azt be lehet szállítani, természetesen korrektül lefolytatott közbeszerzések eredménye képen!

Baszki, nincs már mit ellopni... 2013.08.22. 13:45:58

@venomspawn:

"EU csatlakozás során hogy lettek leépítve a kvótamegvonásokkal a hazai termelőüzemek"

Idióta. Idióta Idióta.

Ugyanis a kvótákat önként és dalolva adta el a magyar PARASZT, a kurva anyádat már... Tudatlan szélsöjobbos faszkalap.

2013.08.22. 14:24:53

@Inkább_a_Lázár_maradt_volna_ott: Mert a magyar paraszt nak van beleszólása a termelő gyárak tevékenységébe, nem?

Na, szaladjunk neki a dolgoknak:
Ad 1. Honnan veszed a hangnemet, az anyázást?
Ad 2. Bár dögölt volna meg anyád, veled együtt a szülőasztalon. 2 féreggel kevesebb lenne a világon. (Hasonló stílusú választ kaptál, dugd fel magadnak és élvezkedj)
Ad 3. A bezárt gyárak időrendi sorrendben:
Ercsi, Fejér megye, 1910 - 1997
Mezőhegyes, Békés megye, 1889 - 1997
Sarkad, Békés megye, 1912 - 1998
Selyp,(Lőrinci), Heves megye, 1889 - 1999
Sárvár, Vas megye, 1895 - 1999
Ács, Komárom-Esztergom megye, 1871 - 2002
Hatvan, Heves megye, 1889 - 2004
Kaba, Hajdú-Bihar megye, 1979 - 2006
Szolnok, Jász-Nagykun-Szolnok megye, 1914 - 2007
Szerencs, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, 1889 - 2008
Petőháza, Győr-Moson-Sopron megyében, 1880 - 2008
Ad 4.
www.mfor.hu/cikkek/Az_unios_penzek_okozhattak_a_magyar_cukorgyarak_vesztet.html

Ajánlom az Unió cukorreformjáról szóló részt... Egy egyszeri összeggel megvesztegette az unió a döntéshelyzetben lévőket, tetemes kárt okozva a gazdaságnak.

2013.08.22. 14:30:08

@venomspawn: Minek ennyi cukorgyár Magyarországra? Másképp, látva az építés évét és ismerve a komcsi iparlerablási politikát ezek többsége nem lehetett valami hatékony.
Az a baj, hogy sok ember fordítva űl a lovon, szerinte nem azért van a vasmű, a cukorgyár stb stb, hogy a vevők vas, cukor stb stb iránti igényét gazdaságosan kiszolgálja, hanem ezért, hogy ott emberek dolgozzanak, a vevő pedig vegyen sokat, drágán és ócskát. Hát a vevő nem palimadár okoskáim.

2013.08.22. 14:50:17

@fagyospityóka: Úgy tudom, hogy az Unió fő cukorforrása Brazília jelenleg. Tehát egy közös piacon kívüli ország. Magyarán a szövetség kiszolgáltatja magát egy harmadik félnek, ami gazdaságilag indokolatlan és érthetetlen.

Sebaj, én maradok a hazai, egyébként világszínvonalú minőséget képviselő cukornál.

Abban igazad van, hogy a szocialista éra mindent megtett azért, hogy a munkanélküliséget felszámolja, akár értelmetlen állások árán is. Azonban én hiszem, hogy megfelelő üzletpolitikával és pénzügyi rendszerrel a mostani vállalatok is működtethetőek a korábban megadott létszámmal.

2013.08.22. 15:02:05

@venomspawn: "Úgy tudom, hogy az Unió fő cukorforrása Brazília jelenleg. Tehát egy közös piacon kívüli ország. Magyarán a szövetség kiszolgáltatja magát egy harmadik félnek, ami gazdaságilag indokolatlan és érthetetlen." Már megbocsás, de mi ebben a kiszolgáltatottság? És miért lenne gazdaságilag indokolatlan? Az orosz gáz miatt talán jobban aggódhatnánk, de nem feltétlenül kell, hisz nekik is legalább annyira érdekük eladni, mint nekünk megvenni.
süti beállítások módosítása