HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Közös lista vagy koordinált indulás?

IDEA Intézet 2013.06.18. 10:58

A demokratikus ellenzéki térfélen a közös lista és a koordinált indulás közötti választást nem csak politikai, de szakmai kalkulációkkal is meg kell alapozni. Mindkét megoldásnak számos előnye és hátránya van, és csak az érvek ütköztetése után, a konkrét helyzetet mérlegelve lehet döntést hozni a kérdésben. A közös listaállítással elhárul a parlamentből való kiesés veszélye minden érintett baloldali szereplő számára, ráadásul egy jól közvetíthető kommunikációs üzenete van: mindenki Orbán ellen. További előnye, hogy közös jelöltekkel jár együtt, így az Együtt 2014-Párbeszéd Magyarországért (PM) és az MSZP hívei is nyugodtabban szavazhatnak a másik fél jelöltjeire, ha látják mögöttük a saját pártjuk emblémáját és nevét is. Végül, az új kampányfinanszírozási törvény (legalábbis ennek aktuális változata) szerinti állami támogatás is jobban kihasználható így. Ugyanakkor a közös lista-közös jelöltek megoldás számos sebből vérzik: előfeltétele az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje és közös kampánystruktúrájának megteremtése. Nem érdemel sok magyarázatot, hogy ezek egyike sem magától értetődő jelenleg.  Ráadásul egy közös listával sok a szocialistáktól idegenkedő bizonytalan szavazót veszíthet el az Együtt 2014-PM pártszövetség – és ezzel az egész demokratikus oldal. Különösen a listás voksok tekintetében egyértelmű, hogy a külön indulással járó szélesebb kínálat több szavazatot hoz be, miközben hamis az a közbeszédben elterjedt érv, miszerint a külön lista a töredékszavazatok elvesztéséhez vezet.

 

A listás ág

Az elmúlt hetekben újra központi téma lett az ellenzéki együttműködés kérdése a politikai napirenden. A demokratikus erők összefogásának hogyanja és a mikéntje körül azonban nincs konszenzus. A miniszterelnök-jelölt személyén kívül a fő kérdés az, hogy közös listán, vagy külön listán, de koordinált egyéni jelöltállítással indulnak a baloldali ellenzéki pártok. Ez utóbbi arra utal, hogy minden körzetben visszalép egymás javára az ellenzék két vezető ereje (illetve szövetségeseik), az MSZP és az Együtt 2014-PM: a választókerületek egyik részében az egyik, másik részében a másik erő állít jelöltet, listán azonban külön indulnak. (Azt magától értetődőnek tartjuk, hogy a két kérdés független egymástól: közös miniszterelnök-jelölt külön listával is elképzelhető, bár jelenleg leginkább a politikai science fiction kategóriájába tartozik.) A két megoldás kombinálása (tehát közös lista-külön jelöltek, vagy közös jelöltek-külön lista) véleményünk szerint nem reális alternatíva: a választóközönség számára teljesen követhetetlen lenne, hogy a közös listaállítást miért nem kísérik közös jelöltek, vagy a külön jelöltek miért járnak együtt külön listával (ez utóbbi esetben ráadásul a töredékszavazatok jó része is elveszhetne).

A közös lista és koordinált indulás előnyei és hátrányai közül már sokat összeírtak érintett szereplők és politológusok egyaránt. A közös lista fő előnye, hogy formális értelemben nincs elveszett szavazat: egyik párt parlamenti kiesése sem fenyeget. Koordinált indulásnál az Együtt 2014-PM szövetségnek 10 százalékos küszöböt kellene elérnie (a pártválasztók körében ezt el is éri a jelenlegi kutatások alapján), ugyanakkor ennél meg a kormányváltó szavazók jobb integrálása: szélesebb a kínálat, listán az MSZP-t elutasító Együtt 2014-PM-esek, és a Bajnaival elégedetlen szocialista szavazók is megtalálhatják a számításukat.

A kommunikációt tekintve csak látszólag egyértelmű a helyzet: a közös lista „népfrontos” jellege, a „mindenki Orbán ellen” üzenete rendkívül jól fogyasztható, és könnyű azonosulási pontot jelent a választóknak. Ugyanakkor az egyenlősítés rengeteg konfliktust hordoz magában, amit – a jelenlegi légkörben – szinte lehetetlen lenne felszín alatt tartani: az Együtt 2014-PM-nél sokan önfeladásnak élnék meg az MSZP logóval járó kompromisszumokat, a szocialistáknál pedig többen koloncnak tekintenék az Együtt 2014-PM-et, főleg, ha az adott körzetben nincs érdemi támogatottsága Bajnaiéknak. És akkor még nem is beszéltünk a közös lista befutó helyeinek összeállításáról, ami korábban még MSZP-n belüli folyamatként is számos konfliktussal járt, nem is beszélve pl. a nagy hajóra a hírek szerint felkéredzkedő kisebb erők és visszatérő politikusok helyeinek biztosításáról.

Ám azt is meg kell jegyezni, hogy a koordinált indulás is bőven rejteget magában kommunikációs nehézséget: az önállóságot úgy hangsúlyozza ez a megoldás, hogy közben mégis együttműködnek a felek választókerületi szinten. A politikusok megnyugtathatják magukat azzal, hogy ők nem nőttek össze az MSZP-vel/Bajnaival, talán még a holdudvarnak is fontos ideológiai muníció lehet ez – azonban az átlagválasztó számára csak annyi fog látszani, hogy ezek összeborultak (hisz visszalépnek egymás javára), tehát ezek egy brancshoz tartoznak.

Gyakori érv a közös lista mellett, hogy a listás mandátumokat D’Hondt módszerrel osztják ki, az pedig a nagyobb erőknek kedvez, így a közös listával egy-két mandátummal többet lehet kapni. Nos, számításaink szerint ez egész egyszerűen nem igaz. A Medián, Tárki, Ipsos, Századvég legutóbbi méréseinek átlaga alapján a Fidesz jelenleg 45, az MSZP 24, a Jobbik 14, az Együtt 2014-PM 10 százalékon áll a pártválasztók körében. Ezekkel a bemeneti adatokkal számolva a listás mandátumkiosztás szempontjából teljesen mindegy, hogy a két baloldali erő külön, vagy közös listán indul: ugyanannyi mandátumot kapnak együtt 34%-kal, mint összeadva az eredményüket külön 24 és 10 százalékkal. Az esetek elsöprő többségében nincs is különbség, nagyon kevés olyan konstelláció van, ahol eggyel több listás mandátumot hozna a közös lista, kettőt pedig már semmiképp sem. 

 

Az egyéni ág

Ahogy említettük, az viszont teljesen egyértelmű, hogy a listás szavazatmaximalizálás szempontjából lényegesen kedvezőbb a külön lista: a nagyobb választék több voksot hozhat. Azonban a végső eredményt jobban befolyásolja az egyéni ág: a megfelelő stratégiának elsősorban az egyéni szavazatokat kell maximalizálnia.

Az igazi kérdés tehát a szavazatmegosztás. Bizonyára vannak mindkét baloldali pártnál olyanok, akik gond nélkül átszavaznának a másikra, akadnak, akik csak komoly fenntartások mellett, és olyanok is léteznek, akik semmiképp. Azt kell mérlegelni, hogy a közös listával járó népfrontos kommunikáció, és a jelöltek neve melletti logók (mindkét politikai erő logója) több szavazatot hoz-e, mint amennyit visz.

A gond csak az, hogy ezt szinte lehetetlen modellezni még egyidejű választás esetén is, pláne egy évre előre. A másodlagos preferenciák kutatása már eleve egy ingoványos terület, különösen az, ha fiktív szituációkra kérdezünk rá (kire szavazna, ha csak x és y között lehetne választani, z nem indulna?). A válaszadót a közös listával és a közös jelöltekkel is lehet nyaggatni, csak ennek kevés értelme van addig, amíg erről a mesebeli összefogásról keveset tudni: ki lesz a vezetője, mik lesznek a belső erőviszonyok, lesz-e esetleg valami új neve, hogyan fogják maguk az érintettek keretezni, stb. Ráadásul a választásig hátralévő idő azért elég nagy, még bármelyik döntést meg lehet indokolni, bármilyen szavazási mintázatot meg lehet tanítani a saját híveknek.

A spekuláció mezejére tévedve a következő óvatos megállapításaink lennének. A közös lista esetén nincs szavazatmegosztási kényszer, egyszerűbb megtalálni a „megfelelő rublikát” a szavazólapon (már persze ha a Fidesz nem önti azt el fiktív, baloldalinak látszó szervezetekkel): koordinált indulásnál sok választókerületben arra kényszerülnek a baloldali választók, hogy ne a saját kedvencükre szavazzanak, hanem az összefogás másik szereplőjére.

A másik féltől idegendkedő szavazók egy részét megnyugtathatja, ha a másik fél színeiben politizáló képviselőjelöltnél a saját pártjának a logóját és nevét is megtalálja. Persze léteznek olyan tudatos szavazók is, akiket éppenhogy elriaszt a másik párt(szövetség) logója, ám feltehetően ők vannak kevesebben: a taszítóerőnél nagyobb a saját jelöltjük vonzereje. Ráadásul a szocialista szimpatizánsok többsége valószínűleg összefogáspárti, és az ő számarányuk a baloldalon belül meghatározó.

A közös lista hátránya nem is a saját tábor mobilizálásából fakad elsősorban, hanem a bizonytalanok megszólításából. Ebben a körben ugyanis még mindig erős az MSZP elutasítottsága (Medián: 2012-ben a teljes népességben 50%, az aktív elkötelezetlenek között pedig 24% volt), Mesterházy Attila pedig különösen a pártot választani nem tudók között van nagy hátrányban Bajnai Gordonnal szemben. A végeredményt döntően befolyásolni képes tömeg megnyerésének esélyét tehát markánsan növeli az, ha a bizonytalanoknak lehetőségük van úgy szavazni a kormányváltásra, hogy az ne jelentse egyből a szocialista párt melletti voksot. Ezt pedig csak a külön lista, külön jelöltek esetén tehetik meg – igaz, mindkét vokssal ebben az esetben is csak azokban a választókerületekben, ahol az Együtt 2014-PM indul (ami a jelenlegi erőviszonyok alapján kb. a körzetek egyharmadát jelentheti).

 

Az optimális formátum nyomában

Végül, az új kampányfinanszírozás törvényjavaslatról. Ennek 3-dik §-a szerint az állami költségvetési támogatás maximumát csak közös listaállítással kaphatná meg az MSZP és az Együtt 2014-PM: külön indulással a maximális támogatás 15%-ától, mintegy 150 millió forinttól mindenképp elesnének a pártok. Ezt pedig aligha ellensúlyozná a magánadományokból származó esetleges többlet. De még itt is vannak olyan kalkulációk, melyek ennek pont az ellenkezőjét, a koordinált indulás racionalitását hangsúlyozzák.

Összességében tehát azt látjuk, hogy mindkét megoldás mellett számos érv létezik, és mindkettő komoly kockázatokat is magában hordoz. A közös lista fő erőssége ennek egyértelmű üzenete és az átszavazási kérdések egyszerűbb kezelése. A koordinált indulás mellett szól a bizonytalanok könnyebb megszólítása és az egyértelmű listás szavazattöbblet. Az optimális, egyben pedig politikailag kivitelezhető formátum megtalálásához tehát még sok munkára – és talán időre – van szükség. 


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: összefogás kampányfinanszírozás átszavazás koordinálta indulás közös indulás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr875366899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása