HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Franciaország: a normális politika ára

IDEA Intézet 2014.01.02. 08:56

Balázs Ádám írása

François Hollande szocialista politikus győzelme a köztársaságielnök-választásokon 2012. május 6-án azt a benyomást keltette, hogy a „hiperelnök” Sarkozy után higgadt, normális politika gondoskodik majd Franciaországról. Az ország azonban közel sem „normális” és hamar bebizonyosodott, hogy a franciák inkább Sarkozy stílusa ellen, semmint Hollande „normalitása” mellett tették le voksukat. A hatszögű ország jelentős része ezen a normalitáson kacag 2012 májusa óta, miközben sajnálatos módon a francia politika alig terelődött balra Hollande megválasztásával. Éppenséggel a jobb- és az egyre átláthatatlanabb szélsőjobboldal vezeti a politikai játszmákat. 

Senki sem hitt igazán a szocialista előválasztások győztesében, rossz szájízű véleményformálók szerint maga Hollande sem. Miután a New York-i botrány által kiütött, nemzetközi kaliberű Dominique Strauss-Kahn kiesett az előválasztások menetéből, Hollande, a pártpolitikus maradt a fő esélyes Sarkozyvel szemben. Jobb híján François Hollande testesítette meg azt a normális politikát, amely Nicolas Sarkozy hiperaktív, a francia szélsőjobboldal felé nyitott, ravaszul kommunikáló stílusára pozitív, reményteljes választ tudott adni.

Beiktatása (május 15-e) után az egész ország azon élcelődött, hogy Hollande az európai, illetve tágabb értelemben nemzetközi összejöveteleken képtelen időben megjelenni, mivel partnereitől eltérően normális kisautóval közlekedik. A kegyetlen közéleti humor természetesen szerves része egy egészséges demokráciának, Hollande azonban, ahogy a francia mondja, „túl messzire tolta a dugót”. Minden hatalmast ki szabad kacagni, Hollande esetében mégis a szánalom kerekedett felül. 

A nemzetgyűlési választásokon Hollande elnök parlamenti többséget szerez. A francia alkotmányjog értelmében 2002 óta egy időben, ötévente kerül sor elnök-, illetve parlamenti választásokra annak érdekében, hogy a többséget lehetőleg az elnök politikai oldala képviselje. Amíg az elnököt – 2002-ig – hét évre választották, a miniszterelnököt és többségét pedig csupán ötre, fennállt a veszélye, és többször be is következett, hogy a köztársasági elnöknek ellenzéki kormánnyal kellett együttműködnie. Jelentkezhet váratlan helyzet, 2002 óta azonban eddig mindig az elnök szerzett parlamenti többséget, mivel úgymond egy szusszal választott az ország. 

Jean-Marc Ayrault, a francia Szocialista Párt (PS) volt frakcióvezetője kapott miniszterelnöki megbízást a frissen megválasztott Hollande-tól. Megalakult egy 34 tárcás kormány, amelyben mintha fontosabb lenne a nő/férfi paritás, mint a szakértelem. Ez a kabinet vitatatlanul jelképes, egyértelműen pártpolitikai egyezségek szüleménye, mégis felmerül a kérdés, hogy például a mélybaloldali euroszkepticizmus felé hajló Laurent Fabius megfelel-e a francia külügyminisztérium élén, mondjuk Pierre Moscovici helyett, akit a pénzügyek élére sodort a PS pártpolitikája, miközben ő egyértelműen az européer beállítottságot képviseli a francia baloldalon. Pártpolitikai egyezmények és huzavonák rejlenek a miniszteri mandátumok mögött Akármilyen szép a nő/férfi paritás elve, igencsak nehéz nem gondolni arra, hogy komoly megalkuvások születtek ezen elv érdekében. 

Ayrault – ha jól belegondolunk – első nyilatkozatával kiütötte magát. A kormány megalakulása alkalmával másfél perc alatt háromszor elmondta ugyanazt: munkához látunk. Munkához látunk, és még munkához is látunk. Ayrault szürke eminenciás, valószínűleg túl szürke. Amennyiben Hollande valóban „normális” elnök óhajt lenni, amolyan bölcs háttérember, igazgató, aki kerüli a felesleges szerepléseket, erős, karizmatikus miniszterelnököt delegál. Ennek persze a pártpolitika ellentmond, a hatalmi viszonyok kizárják ezt a struktúrát. A jelenlegi belügyminiszter, a baloldali liberális Manuel Valls mindent megtesz, hogy a lényeges médiafigyelemnek örvendő belügyér pozíciójából „lekörözze” a miniszterelnököt, illetve Hollande-ot.

Valls jól érzékeli, hogy a belügyminiszterség könnyen vezet a miniszterelnökségi páholyba. Azt is jól tudja azonban – akárcsak elődje,  Sarkozy –, hogy a francia félelnöki rendszerben a miniszterelnök könnyen feláldozható szereplő: társadalmi ellenállásba ütköző intézkedésekért a kormány - és/vagy az elnök - vonakodás nélkül a kormányfő nyakába varrhatja az adott „ügyet”. Jelentősebb „ügy”, illetve botrány híján pedig a miniszterelnökség elkoptatja a politikust. Ayrault hitelessége „lassú tűzön” fortyog. A múlttól eltérően azonban a jelenlegi kormány-, illetve elnöki ciklusban a kormányfővel együtt fortyog az elnök is, aki nem hajlandó markánsabb személyiséget felkérni a miniszterelnöki posztra. Kérdés, hogy a PS, többek között az idén márciusban esedékes önkormányzati választásokra gondolva meddig hagyja, hogy az "elnöki duó" saját népszerűtlenségével bélyegezze meg a pártot. A 2017-es elnök, illetve országgyűlési választásokról nem is beszélve.            

A pártpolitika hatalmi viszonyait megkerülve François Hollande úgy döntött, követi elődjei taktikáját. Amikor a belpolitika nagyon rosszul fest, az elnök életmentő akcióba lép külföldön. Sarkozy megmentette Líbiát. Hollande felszabadította Malit, és nem akkor, amikor Mali polgárháborús helyzete ezt megkívánta, hanem amikor a francia belpolitika, a munkanélküliség, a gazdasági adatok, a bevándorlók már-már kezelhetetlen kérelmei álltak úgy, hogy az elnöknek mennie kellett valahová. Jelenleg éppen a Közép-Afrikai Köztársaságba, életeket menteni. Azért, mert Franciaországban gázos a helyzet, és ezzel a normális elnök nem tud mit kezdeni.

Erre jó a volt gyarmatbirodalom. A mindenkori francia köztársasági elnök hajlamos külföldre menekülni a belpolitikai balhék elől. Elmegy életeket menteni, felszabadítani. Érdekes a kontraszt Magyarországgal, melynek jelenlegi miniszterelnöke rendszerint hazamenekül. Össze-vissza pirul külföldön, Európában, majd itthon elmeséli, hogy mekkora győzelmeket aratott már megint. Eltérő taktikákkal ugyan de a külföld mindkét esetben a belpolitikai, társadalmi és gazdasági realitások elfojtását, fel nem vállalását szolgálja.

Történelmi népszerűtlenségét Hollande annak köszönheti, hogy a túlzott konfliktuskerülés végső soron az előző ciklusok jobboldali liberális gazdaságpolitikáját engedi tovább burjánzani. A franciák számottevő része szinte szégyelli az elnök  „puhányságát, ugyanakkor mintha éppen valami burkolt eltökéltséget, a puhány imázs mögött ügyesen kalkuláló, munkáltatókkal és vagyonosokkal gond nélkül összekacsintó politikai aktort ítélne el a közvélemény, és ezt a volt gyarmatokról közvetített humanitárius „idil” már aligha palástolja.            

Mindeközben fajul el a francia jobboldal. Literszámra folyik a tinta a szélsőjobboldali Nemzeti Frontról (FN). Marine Le Pen pártja hiába kelti azt a benyomást, hogy „szalonképes”, az FN képtelen kontrollálni a francia szélsőjobboldalt, melynek palettáján a melegházasság-ellenes,  „családias tüntetőktől az antiszemita összeesküvés-elméletgyártókon és iszlámfóbiában szenvedő nemzeti identitásféltőkön keresztül az ordenáré bőrfejű csoportokig szinte minden reakciós témát felkarol egy-egy közéleti szereplő, illetve mozgalom. Szalonképes imázsát ápolva az FN a háttérbe terelte a szkinhedeket, akik azonban idén júniusban, nagyon is az „előtérben” meggyilkoltak egy 19 éves szélsőbaloldali aktivistát, Párizs egyik főpályaudvara mellett.

A nagy jobboldali gyűjtőpárt (UMP) berkeiben legitimációs válság zajlik. Egyre átláthatatlanabb, hogy Sarkozy volt miniszterelnöke, Fillon, vagy a „mini-Sarkozy” Copé viszi-e tovább a pártot. Sarkozy párt-, illetve országmentő szerepét próbálgatja. Minél népszerűtlenebb a szocialista elnök és többsége, értelemszerűen annál kedvezőbb a terep a Marine Le Pen nagy visszatérés" narratíváját követő Sarkozy számára. Ugyanakkor félő, hogy a Nemzeti Fronthoz hasonlóan az UMP sem képes felügyelni a jobboldali radikalizmus nebulóját. Teret enged neki, ráhagyja a szocialista országvezetés meggyalázását, amely gyalázatra a fentebb sorolt szporadikus erők kifejezetten „alkalmasak”. Közel sem biztos azonban, hogy a jobboldali gyűjtőpártnak sikerül egybemosni ezeket a botrányos és tragikus következményekkel járó szélsőjobboldali tüneményeket a Hollande-érával. A puhányság" leváltása kampánytémának megfelel, a radikalizmus felbátorodott szóvivőit azonban aligha fogja lecsitítani az a politikai erő, amely hangot adott nekik, és ez a szélsőjobboldal felé nyitó Sarkozy pártja.

Jobboldali „nyitás”, a szélsőjobboldal szavazóit „megértő” és felkaroló UMP nélkül maga a Nemzeti Front sem tudott volna megújulni a látszatok szintjén. Az FN „szalonképességének” hitele nagyban függ az UMP hozzáállásától, és a hozzáállás ma igencsak zavaros. Minden szál oda vezet vissza, hogy a francia jobboldal már nem utasítja el határozottan a szélsőséges nézeteket. Hollande „normális” elnökségének az lett volna a dolga, hogy ezeket a radikális szellemeket visszazárja a palackba. Ehelyett annak lehettünk tanúi, amint a jobboldali radikalizmus lovagolta meg a szocialisták normalitását, ami a puhánysággal lett rokon értelmű, részben nevetséges, részben feszültségforrást jelölő fogalom. Ezt a feszültséget kihasználó, az emberi jogok országában igencsak lobbanékony szélsőségek márpedig felszínen maradnak, ha a normális politika el is süllyed.

Lehet, hogy tavalyelőtt a franciák döntő többsége Sarkozy ellen szavazott. Középtávon kiderülhet: a „normalitásra” voksolva akarva-akaratlanul a szélsőségek felé nyitott jobboldal cinizmusát igazolták a választók. Ez a normális politika ára. A számla közös.


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: François Hollande Mali Sarkozy Nemzeti Front Marine Le Pen

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr355720999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása