HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Senkinek sem érdeke a rezsitudatosság?

IDEA Intézet 2013.10.01. 10:18

Folytatódik a demagógiaharc, láthatóan az ellenzék legnagyobb pártja nem tud mit kezdeni a példátlanul sikeres kommunikációs kampánynak gondolt rezsicsökkentéssel. Ahogyan azt már megírtuk, a kormányzat energiaárakat csökkentő intézkedéseivel nem az a baj, hogy az emberek kevesebbet fizetnek havi áram-, gáz- vagy éppen távhőszámláik után, ahogyan az is "csak" részletprobléma, hogy a szegények, az igazán rászorulók részesülnek a legkevésbé a könnyítésből, a háromszintes villa fűtése azonban tényleg százezrekkel lehet olcsóbb évente. A rezsicsökkentéssel az a probléma, hogy abban a formában, ahogy a mostani magyar kormány elképzeli, nem létezik. Nem rezsicsökkentés ugyanis az, hogy minden, az infrastruktúra fejlesztésére fordítható forrást kivonunk az ágazatból, mint ahogy az sem valódi rezsicsökkentés, hogy az önmagát interpelláló Németh Szilárd, fideszes rezsiügyi tótumfaktum egy módosító indítvánnyal az ipari fogyasztókra tesz át 10 vagy 15 milliárd forintot, a fejlesztési miniszter pedig szinte ugyanazon a napon nullára csökkenti az egyetemes szolgáltatásban a tőkemegtérülési arányszámot. Elcsépelt példa, de ha a pék arányosan részesül abból a többletteherből, amitől minket, lakossági fogyasztókat megszabadítottak, akkor valamivel drágábban adja majd a kenyeret - és így tovább.

Rossz irányba halad, aki a rezsicsökkentés jelenlegi formáján egyáltalán vitatkozni kíván. Nem azért, mert ne lenne igaza az igazságtalanságot illetően vagy abban, hogy csak az adóemelések miatt jó páran többet veszítenek a réven, mint amennyit nyernek a vámon. Ugyanakkor az sem rezsicsökkentés, amelyről a szocialisták elnöke beszél, „amelyből a jómódúak nem részesülnek, a szegények viszont több támogatást kapnak” – ezt ugyanis úgy hívják, szociális segélyezési rendszer, ami valóban feladata a államnak. Nagyon veszélyes azonban összekötni egy százmilliárdokat évtizedekre befektető iparág szabályozásával. Már-már szakértői közhely, hogy a szociális elemek hatósági árakba foglalása legalább akkora hiba, mint a mostani, minden szakmaiságot nélkülöző kampány, amit éppen rezsicsökkentésnek neveznek.

Nem beszélve arról, hogy az ehhez hasonló szavazatszerző akciók alkotmányba foglalása hihetetlen veszélyekkel jár. Egyelőre persze nem tudjuk, hogy a leendő kétharmados rezsicsökkentési törvény mit mond majd ki, az azonban biztosra vehető, hogy példátlan lenne egy, a piactól ennyire függő terület ilyen módon való gránitba foglalása. Aki hallott már piacról, az azt is sejtheti, hogy a keresletnek és a kínálatnak van valami köze a kialakuló árakhoz – nincs ez másként az energetikában sem. A mind drágább benzin arra ösztönzi az autósokat, hogy kevesebbet és takarékosabban közlekedjenek, a gyártók pedig mind hatékonyabb és nagyobb teljesítmény mellett kisebb fogyasztású autókat fejlesztenek. Innováció, előrelépés, takarékosság, tudatosság – csupán ezeket öli ki a mindennapi gondolkodásból az, ha azt hisszük, ingyen jön a falból az áram vagy éppen a gáz. Miért lenne jó annak a bizonyos „szegénynek”, akiről a pártelnök beszélt, ha a jelenlegi energetikai besorolásokkal le sem írható ingatlanában még olcsóbban fűthetne (nagyobb részben persze az utcát ebben az esetben)? Ahelyett, hogy például megfelelő állami és uniós támogatású programok segítségével önmagában 30-40 (igazán rossz állapotú épületnél ennél is magasabb) százalékot spórolna egy megfelelő, teherviselési képességéhez igazított felújítással.

Kár beszállni ebbe a kampányba, előbb-utóbb ugyanis nyilvánvalóvá válik, hogy az energetika nem játék, s hogy egy egészséges esetben legalább részben versenypiacon alapuló szektor erőszakos állami nonprofittá tétele senkinek sem áll érdekében. A most éppen alacsony tőzsdei áramárakat például egy hatósági áras, adott esetben alkotmányba foglalt rendszer nem lesz képes követni, átadni a fogyasztóknak. Az állam pedig súlyos pénzeket veszíthet, ha egy piaci katasztrófa nyomán például nem várt drágulás indul a piacokon – a lakosság pedig éppen annyira kiszolgáltatott marad rosszul szigetelt házaiban, rosszul záró ablakai mögött, mint eddig, „készen” arra, hogy bármikor újra egy populizmussal súlyosan roncsolt rezsicsökkentési vagy éppen „nem lesz gázáremelés” kampány bábjává tegye a politika.

 


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: populizmus energetika MSZP rezsicsökkentés

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr305543127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czjanos 2013.10.01. 18:17:09

Bajnai Gordon helyesen mondja: nem a rezsit kell csökkenteni, hanem energia-megtakarító eljárásokkal (pl. a lakóházak szigetelése, fűtés-korszerűsítése) a fogyasztást.

Minorkavidor 2013.10.01. 18:29:31

"Kár beszállni ebbe a kampányba, előbb-utóbb ugyanis nyilvánvalóvá válik, hogy az energetika nem játék, s hogy egy egészséges esetben legalább részben versenypiacon alapuló szektor erőszakos állami nonprofittá tétele senkinek sem áll érdekében."

Ez az ami nem így igaz. Közgazdaságilag nincs vita közöttünk. Csakhogy ez itt politika, ott más szabályok vannak.
Kezdjök ott, hogy volt egy rendszerváltás- jővőre lesz 25 éve-, akkor azért szavazott a többség arra, mert belátható időn belül osztrák életszínvonalat remélt és a rendszerváltók is ezt igérték neki. Csakhogy amint a História egyik 2010.évi számában közölt tanulmány szerint a 2010. évi életszínvonal 97 %-a volt a 89. évinek. Azóta ugye tovább csökkent a GDP, VELE AZ ÉLETSZÍNVONAL. Az emberek türelme sem végtelen, ezért örülnek minde egyes kiadáscsökkentő lépésnek, még akkor is ha később többszörösen meg kell fizetni az árát!
Azt sem szabad elfelejteni, hogy pl. nagyobb zúgolódás nélkül fogadta el a társadalom a privatizációt, vele együttjáró 1,5 millió munkahely elvesztését. Mindezt abban a reményben, hogy az elveszett munkahelyek, majd visszaépülnek, nyugati bérekkel. Nem csak, hogy nyugati bérekkel nem épültek vissza, hanem csak 10% , 150.000 munkahely épült vissza, ami a legkevesebb a volt szocialista országok közül...

Mária 2013.10.01. 18:37:01

"Miért lenne jó annak a bizonyos „szegénynek”, akiről a pártelnök beszélt, ha a jelenlegi energetikai besorolásokkal le sem írható ingatlanában még olcsóbban fűthetne (nagyobb részben persze az utcát ebben az esetben)? Ahelyett, hogy például megfelelő állami és uniós támogatású programok segítségével önmagában 30-40 (igazán rossz állapotú épületnél ennél is magasabb) százalékot spórolna egy megfelelő, teherviselési képességéhez igazított felújítással."

Hülyeséget beszélsz.

Nem vagy tisztában azzal, mekkora életminőség-javulást jelentene az igazán szegényeknek, ha télire nem kellene 2 nagyszülő, két szülő, három gyerek plusz macska kombóval behúzódaniuk az egyetlen fűtött szobába, mert csak annak a fűtését képesek kigazdálkodni valahogy.

Másrészt nyilván fogalmad sincs, milyen energetikai tanúsítvány tartozhat egy-egy "szemre" viskónak látszó kis házhoz, hiszen süt a posztodból, hogy még sose láttál se viskót, se energetikai tanúsítványt.

A rossz életkörülmények között élőket meg nem segélyekkel és támogatásokkal kell tömni, hanem munkát kell adni nekik, hogy a jövedelmükből gondoskodhassanak a lakhatásukról.

Tudod, nem halat, hanem hálót!

Mária 2013.10.01. 18:44:18

@czjanos:

"Bajnai Gordon helyesen mondja: nem a rezsit kell csökkenteni, hanem energia-megtakarító eljárásokkal (pl. a lakóházak szigetelése, fűtés-korszerűsítése) a fogyasztást."

Úgy érted, kapjon minden "D" kategóriánál alacsonyabb besorolással bíró ingatlannal rendelkező tulajdonos GRÁTISZ 2-3 milliót a közösből, hogy rendbe tegye a lakását?

Aki meg már költött a lakására önerőből, az semmit ne kapjon?

Hülye-e vagy?

czjanos 2013.10.01. 18:51:41

@Mária: Nem, János vagyok. Pl. azt a pénzt, amit a kormány a távfűtőművek kompenzációjára ad, fel lehetne erre a célra is használni. Meg a stadionokra, kétballábas "focistákra" kitalicskázott milliárdokat. Meg a túlárazott közbeszerzéseket. Meg a Századvég és a Nézőpont Intézetek apanázsát. Meg a rengeteg államtitkár, tanácsadó, botcsinálta vezérigazgató milliós jövedelmét. Tovább is van, mondjam még?

A nevem Senki 2013.10.01. 18:58:29

@czjanos: Mennyi lélegeztető gépet lehetne venni a rezsicsökkentés helyett?

high up! 2013.10.01. 19:02:03

A magyar nép genetikailag alkalmatlan arra, hogy az életben valamire is vigye.

Itt van most a rezsicsökkentés. Kádár 30 évig csökkentette a rezsit. Az eredmény köztudott: versenyképtelen gyárak, hitelből fenntartott 3+2 színvonalú jólét.

Szóval a mai generáció nagyfaterjai, faterjai beszopták a rezsicsökkentést. És most ugyanezek, a gyerekeikkel, unokáikkkal karöltve újra beszopják.

Így száll a genetikai degeneráció Mo-on ápáról fiúra, nemzedékről nemzedékre.

czjanos 2013.10.01. 19:02:15

@Mária: Nem, kedves Mária, János vagyok. Azt a pénzt, amit a kormány a távfűtőművek kompenzációjára, az agyament stadionok építésére, a kétballábas focisták támogatására, a túlárazott közbeszerzésekre, stb. fordít, ilyen hasznos célra lehetne becsatornázni. Ami pedig az uniós támogatást illeti.322 millió eurós támogatást nyert az egészséget súlyosan károsító terméket előállító debreceni dohány kft. Miről is beszélünk?

Mária 2013.10.01. 19:14:21

@czjanos:

Milyen alapon adnál pénzt azoknak, akik elbaszták a pénzüket valami másra, ahelyett, hogy a lakásukra költötték volna?

És milyen alapon vonnád meg ezt a pénzt utólag azoktól, akik korábban már összespórolták, és a lakásukra költötték ahelyett, hogy elbaszták volna valami másra?

Vagy mindenki kapjon, vagy senki ne kapjon.

CICMÓK 2013.10.01. 19:18:26

Magyarország jobban teljesít! Minket követ mindenki majd az EU-ban! Megreformáljuk, megjavítjuk az EU-t! Győzni fogunk, utólérjük az USA-t! Vagy nem....???
Volt már ilyen, vagy nem...???

CyberPunK 2013.10.01. 19:25:07

@Mária: Ha nem diszkriminálsz valamilyen csoportot, akkor hogy lesz abból széthúzás?

czjanos 2013.10.01. 19:27:12

@Mária: Az a több százezer család, akik panelházakban laknak-élnek, nem elb...ták a pénzüket, hanem megteremtették kb. 40 éve az első otthonukat. Akkor még nem volt szempont az energia-takarékosság, az új otthonok száma viszont annál inkább, azt vették ezek a családok (örömmel!!!), ami elérhető volt a számukra (számomra is). Ez a panel volt. Ezeket lehetne most feljavítani. Ha Te soha nem éltél panelben, ideje lenne megmártózni abban a közegben is, hogy megértsed ezeknek a családoknak a problémáját. Az a három épületből álló társasházi közösség, ahol én jelenleg is élek, éppen mor, saját erőből és az EKB (Európai Központi Bank) szerény, de nem elhanyagolható-, vissza nem térítendő támogatásával próbálja megoldani a külső szigetelést ( a fűtés egy lépéssel történő korszerűsítését már saját erőből megoldottuk). Jó lenne, ha életszerűbb lennél, mások lehülyézése helyett!

Kandabula 2013.10.01. 19:46:33

Az energetika nem játék, az áram nem a konnektorból jön. A dolgokat viszonylag könnyű számszerűsíteni: csökken a rezsi, de nő a: itt most tételes felsorolás jönne, de ne féljetek, nem teszem. A lényeg, a rezsicsökkentést mi fizetjük meg, de még az államnak is marad néhány milliárd...

nikk rivers 2013.10.01. 19:52:23

@Mária: "Úgy érted, kapjon minden "D" kategóriánál alacsonyabb besorolással bíró ingatlannal rendelkező tulajdonos GRÁTISZ 2-3 milliót a közösből, hogy rendbe tegye a lakását?"

Nem úgy érti.
Tanulj meg olvasni, mielőtt fröcsögsz.

Link elek 2013.10.01. 20:04:10

@czjanos:
Amig nem talalja ki bajnai, hogy hogyan mondja el a mondandojat EGYETLEN szoban, addig orbanek nyernek.
A magayr szavazok donto resze segghulye, meg a rovid mondatokat sem erti.

Akinek ez nem tetszik, annak eloszor keresnie kell egy normalis orszagot.

hackbard.celine 2013.10.01. 20:09:44

@Mária: "Úgy érted, kapjon minden "D" kategóriánál alacsonyabb besorolással bíró ingatlannal rendelkező tulajdonos GRÁTISZ 2-3 milliót a közösből, hogy rendbe tegye a lakását?

Aki meg már költött a lakására önerőből, az semmit ne kapjon?"

Meg kéne tanulni talán olvasni. Amúgy funkcionálisan.
Ma Magyarországon az 1 m2-re jutó energiaköltség duplája a német és osztrák szintnek. Ennek elsődleges oka az energiahatékonyság hiánya.
Kis fejszámolással az jön ki, hogy a 20%-os rezsicsökkentéssel a költségvetés 60-80 Mrd Ft-tól esik el ÁFA és társasági adó bevétel formájában. Évente.
Ha évente csak ezt az összeget fordítanák 500e Ft vissza nem térítendő és a fölöttes rész kamatmentes kölcsön formájában történő támogatásra, akkor 120-160 ezer háztartást lehetne korszerűsíteni energetikailag. Évente.
Ezzel valóban tartós lenne a rezsicsökkentés, nem pedig ilyen kádárista stílusú.
Azt ne gondolja senki, hogy a fidesz képes függetleníteni az országot az energiahordozók piaci árától. A benzin ára 28,2%-ot emelkedett a kormányváltás óta.
Azt gondolni, hogy a Gazprommal szemben egy ekkora méretű ország és piac képes lesz az érdekeit jobban érvényesíteni, mint az egyik legnagyobb európai vásárlójuk az E.On olyan mértékű tévedés, ami már az agyhalál környékét súrolja.
Az E.On a gázüzletág átvételét követően többet tett a gáz import árának csökkentéséért (az olajárhoz indexált ár fele arányban gáz világpiaci árhoz kötése, a kvótán aluli beszerzések felett maradó különbözet árának mérséklése), mint a magyar kormányok és a MOL együttesen.
A rezsicsökkentés jelen formájában a pazarlást növeli, nagyon csúnyán rá fog fázni az ország.
Erre is.

vladimir964 2013.10.01. 20:28:33

Idősebbek még emlékeznek biztosan az anno dacumál a komcsi rendszerben alkalmazott "Bukaresti ár" modellre. Ez kb. ugyanúgy fog elsülni. De ennyire elmebetegek még azok sem voltak. Lényege az volt, hogy a 70-es években drámai módon elszabadult benzinárakat nemigen lehetett rászabadítani az akkori tündérmesére, így hát kitalálták, hogy a világpiaci árakat 7 (hetes!) év késéssel követik, így nyernek hét évet, és majd csak lesz valami... Ergo az is ugyanolyan parasztvakítás volt, mint a rezsicsökkentés. Keserű is volt biza az ébredés! Egyszer valakinek MINDIG ki kell fizetnie a valós árat.
Ez a mai rezsicsökkentős rendszer pedig minden épeszűséggel szembe megy. Hát má mé takarékoskodnék, ha Nemzetvezető elvtárs úgyis elintézi, hogy ne kölljön fizetni!
Ahelyett, hogy a lakások és/vagy házak energetikai korszerűsítését ösztönöznék - így valódi és hosszútávú megtakarítást generálva - ócska május 1-jei jelszavakkal próbálják megnteni a szaros gatyát.
De hát milyen gondolkodásmódot is lehet elvárni egy olyan párttól, melynek elnöke volt KISZ titkár, az általa kinevezett parlamenti elnök az MSZMP KB (Központi Bizottság) tagja volt (Gyurcsány Ferivel egyetemben), MNB elnöke pedig a masszív komcsi csúcsponton volt a komcsi pénzügyminisztérium ipari osztályának vezetője...
Ja és még egy hajdani kollégiumi társ visszaemlékezése népünk bölcs vezéreire: Gyekiczki András, aki ekkor szintén bibós volt, egy későbbi interjújában úgy emlékezett vissza a kezdetre: "Negyedéves korunkban érkezett Simicska, Orbán Viktor és társaik a Budaörsi úti kollégiumba. Belépőjük nagyon visszhangos volt. Berúgtak, az üvegajtó kitört."
Oszt még: "1983 novemberében, a szakkollégium alakuló ülésén Lenin-fiúknak neveztem Simicskát és őt [Orbánt], mert agresszív, kirekesztő, ellenségkereső viselkedésük az ő módszereikre emlékeztetett."
Ismerő a jelenlegi retorikából ugye???

Dr.Bio74 2013.10.01. 20:35:54

Ez a rezsicsökkentés tipikus példája a parasztvakításnak. Egyre viszont jó, prímán használható a fidesznyikek, és az IQ40 kategóriások felismerésére.

nem várt fordulat 2013.10.01. 20:57:55

@Mária: hozod a szokásos formád.

"Tudod, nem halat, hanem hálót!"

De előtte kifejted pont az ellenkezőjét.

Te folyamatosan pumpálnád bele a pénzt, míg a korszerűsítés nagyjából egyszeri beruházás. Tehát te halat adsz, nem hálót.

Másrészt, ki mondta, hogy GRÁTISZ kell adni, főleg, hogy a közösből?

Ezen kívül, a városban, panelban és tömbházban élők nem igazán maguk építették a házakat, és képzeld, Budapesten is és vidéken is elképzelhető, hogy valaki elcserél, vagy adott esetben megveszi valaki házát. Jé.

Létezik olyan konstrukció is, hogy pl. Zöld Bank, miszerint ez a bank meghitelezi a beruházást, a törlesztőrészlet pedig abból ketyeg, ami a megtakarítás.

Ha ez a kormány akármennyire is értene itt bármihez is (fenti zöld bankokról volt szó a mindent tudás sorozatban - gazdasági szakemberek is részt vettek -, beszélt már róla Róna, és még jó páran), akkor felismerné, hogy ez neki is óriási buli, mert eladható kampányszöveg, a kivitelezőcégek lehetnek a haverok, lassan bankjuk is lesz, de hát sajnos olyan korláltoltak, hogy rezsicsökkentés.

s 2013.10.01. 21:36:37

Akinek bukni kell, az bukni is fog. Ezen nem segít sem a rezsicsökkentés, sem a devizahiteles mentés. Sőt, mondok jobbat. Csak árt. Azért, mert előrébb hozza csak az elkerülhetetlent, mivel napnál is világosabbá válik a hozzáértés teljes hiánya. A rezsi nem csökkenhet vezényszóra, csak akkor, ha az energiaárak bármi miatt csökkennek a piacon. A fizetni nem tudó devizahitelesnek sem a Szózatot kellene énekelnie kidagadó nyaki ütőerekkel és könnyes szemmel. Fel kellene mérnie (legalább most, ha eddig nem tette), hogy mire képes anyagilag, visszaadni, amit megvenni nem tud - még hitelre sem - és elgondolkozni egy élhető élet mikéntjén.
Ezt kellene tenniük az embereknek és ezt kellene tennie orbánnak is. Az a probléma, hogy jelenleg erre egyikük sem képes és egymást felhergelve elhitették magukkal, hogy az igazi, kemény törvények felett állnak. Nem tudsz repülni, bazdmeg. Ha kiugrasz a tizedikről, nem a felhők felé fogsz szállni. Először földet érsz, gecire beütöd magad, aztán ha agyon is baszódsz, a lelked esetleg elszáll a felhők felé. Mindenesetre én a lépcsőt, vagy a liftet javasolnám. De ki a fasz vagyok én? Csak egy józan ember, semmi több.

s 2013.10.01. 21:38:30

@MetroGoldwinMayеr: Állítólag reál dolgokat tanult. Ezt a lottóról szól blogján vallotta meg (ahonnan letiltott, miután közöltem vele többekkel együtt, hogy mekkora egy fasz szegénykém).

Blogger Géza 2013.10.01. 21:47:05

"ha azt hisszük, ingyen jön a falból az áram" a posztnak ezzel a beszólással sikerült magasan meghaladnia demagógiában az összes pártot...

És persze azzal is, hogy az egész posztban sikerült nem foglalkozni az energetikai szektor profitjával, pedig hát ez az egyik legfontosabb kérdés. Mintha a rezsi csökkentése csak azzal a hatással járna, hogy drágább lenne az áram a péknek, és emiatt drágább lenne zsömle (ami persze egyáltalán nem lett drágább - cáfolva ezeket a karosszéki okoskodásokat)

hackbard.celine 2013.10.01. 22:01:10

@Blogger Géza: Az energiaszektor profitja az államnál keletkezik.
Paks (állami vállalatként) adja a hazai villamosenergia termelés 40-45%-át (ún. zsinóráram). Az MVM állami monopóliumként vásárolja meg a termelőkről az áramot és adja tovább.
Az állami monopólium MVM profitja az elmúlt 3 évben 20 Mrd-ról 98 Mrd-ra nőtt.
Miről is hadoválsz? Ennyi profitja az összes szolgáltatónak összesen nem volt.
Legyen nonprofit az energia, de akkor kezdjük már az állami harács leépítésénél, mert azt a 170 Mrd Ft-ot, amit az MVM kimutatott nyereségként a kormányváltás óta bizony mind az adófizetőktől vették el!!!

Blogger Géza 2013.10.01. 22:15:56

@hackbard.celine: Höhö, egyrészt a hazai fogyasztás nem csak a hazai áramellátásra épül, másrészt itt az energetikai szektor többi része az érdekesebb, amelyik külföldi tulajdon van. A magyar állami tulajdonú Paks és MVM esetén az állampolgárok úgyis megkapják közvetve a profitot (hiszen ez nem megy külföldre, az állam abból fizeti nekik az állami transzfereket). Paks helyzete annyiban is speciális, hogy jóval olcsóbban állítja elő az áramot, mind a maradék szektor átlagosan. Nem ez a valódi kérdés, ne próbálj terelni...

nem várt fordulat 2013.10.01. 22:22:08

@hackbard.celine: bizony, az a hatósági ár. Ha jól emlékszem, akkor 40% -ot hallottam a minap egy műsorban, hogy ennyit tesz rá az állam 1KW -ra. Sorry, ha nem, majd korrigáltok. Itt kéne kezdeni a spórolást.

Viszont visszaadtátok a hitemet a kommenteléshez.
Végre egy blog, ahol az ilyen Mária, meg Géza fideszseggbe bújt bérkommentelők baromságai lepattanak.

hackbard.celine 2013.10.01. 22:30:54

@Blogger Géza: Tééényleg? Paks 2011-es mérleg szerinti eredménye 30 Mrd, 2012-es eredménye 40 Mrd.
Miről is szól a rezsicsökkentés? A nonprofit energiaszolgáltatásról.
Az MVM és Paks együtt 250 Mrd Ft-ot vett ki az adófizetők zsebéből ha a nonprofit modellnek lenne egyáltalán értelme.
Az állampolgárok lófaszt se kaptak, nemhogy profitot. E.On gáztározó mutyira költődött el a pénz, amire még a fideszes volt államtitkár is azt írta, hogy köztörvényes bűncselekmény.
A külföldi tulajdon maga a gonosz?
Akkor miért nem a hazai erőművektől vásárol áramot az MVM? Miért a 40% (lásd mavir.hu) cseh és szlovák importon tollasodik évente duplázva a profitját?
Közben a hazai adófizető (pl. Dunamenti, Csepeli, Borsodi) erőműveknél megy a leépítés.
Az 50% feletti hatásfokú kapcsolt erőműveket sorra zárják be, Debrecenben és Nyíregyházán az E.On 30% alatti hatásfokú kazánokkal szolgáltatja a távhőt az erőmű maradékhője helyett, mert a hazai munkaerőnek állást és megélhetést (adófizetést) biztosító magas hatásfokú kapcsolt erőműtől az MVM nem veszi meg az áramot a pillanatnyi profitja miatt. Inkább a cseheknek és szlovákoknak fizet, ahol szintén multik termelnek.
Agyhalott zombi vagy, ez nem újdonság.

Blogger Géza 2013.10.01. 22:48:25

@hackbard.celine: Nem. Nem értettél meg semmit. A rezsicsökkentés az első lépés, az még nem egyenlő a nonprofit energiaszolgáltatással. Pláne ne keverjük össze a (piaci alapú) áramtermelést és a (sokkal inkább monopol-oligopol) közműcégeket.

Egyébként miért ne kapnák meg közvetve a közösségi tulajdonban lévő profitot? Az eltűnik a Holdba, vagy hová lesz?

A kirúgott államtitkár tegyen feljelentést, ha tud bűncselekményről, és már megint próbálsz összemosni két dolgot, az EOn üzletet meg a párnagáz értékesítést, nagyon csúnyán... Nálam ezekkel lebuksz, kár erőlködni.

Inkább tájékozódj. Meglepő módon a kurucon van a legjobb elemzés az amerikai helyzetről pl:

kuruc.info/r/9/107662/

Bolsi Buster 2013.10.01. 23:02:46

'Rossz irányba halad, aki a rezsicsökkentés jelenlegi formáján egyáltalán vitatkozni kíván.'

- Pontosan, senkinek sem érdeke. Akkor mit nem értesz?

- Amúgy mit izgulsz, választás után majd normál szinten elkezd a rezsi emelkedni, azt lehet energiatudatoskodni. Meg azon sopánkodni, majd akkor.

hackbard.celine 2013.10.01. 23:03:03

@Blogger Géza: Mit ne keverjünk? Konkrétan leírtam: az állami monopólium MVM az állami cégektől veszi az áramot, a hazai (nem állami) munkaadók által korábban létrehozott munkahelyeken megtermelt villamos energia helyett pedig a cseh és szlovák (esetenként ukrán) importot választja és ebből tavaly 98 Mrd profitot realizált. Mit lehet ezen félreérteni?
A profit adóját leadózta, az állam kivett némi osztalékot, 68 Mrd maradt az MVM-nél.
Hová is forgatták vissza?
Párnagázról egy szót sem szóltam, keresd csak vissza.
A képmutatásról volt szó, miszerint az állami monopólium nyeresége az állítólag közjó, a munkahelyeket teremtő energetikai beruházásoké az meg ellenséges gonoszmulti.
Ilyen hazugságok plántálása miatt van ma 16% alatt a beruházási ráta, amivel az ország nem csak Európától, de a régiótól is leszakadt.
Ezek évtizedes veszteségek, a nagy forradalmi hevületben fel sem fogjátok, mekkora kára lesz annak, hogy harmadával csökkentek az energetikai beruházások.
Majd a Párt megoldja. Kivonul az államtitkár gumicsemmában az M1 híradóban a kidőlt oszlop mellé, hogy csapataink harcban állnak, mindenki nyugodjon meg. Csak épp ezt az nem látja akinél két hétig nincs áram.

Blogger Géza 2013.10.02. 08:29:02

@hackbard.celine: "Párnagázról egy szót sem szóltam, keresd csak vissza." Pont ez baj, ugyanis ezzel a kapcsolatban fakadt ki a kirúgott államtitkár, és nem amiatt, amit te mondtál. Sorry.
süti beállítások módosítása