HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) alaptörvény (4) Alaptörvény (2) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Fenntarthatatlan a lakossági energia árazása

IDEA Intézet 2013.04.02. 12:05

Alapjaiban kell megváltoztatni az energiahordozók lakossági árazását ahhoz, hogy egy fenntartható rendszer jöhessen létre Magyarországon. Kizárólag a szolgáltatók  veszteséges működésre kényszerítése vagy csak a gázt és az áramot terhelő áfa csökkentése ugyanis átmeneti és már rövid távon is fenntarthatatlan szépségtapasznak számít, amivel tapodtat sem halad a rendszer a normális működés felé. Az „egyszerű” áfacsökkentés a jelentős költségvetési hatása mellett önmagában a mostanihoz hasonló, az igazán rászorulóknak minimális támogatást hozó intézkedés lenne. Az IDEA legújabb elemzése arra a következtetésre jut, hogy hosszú távon bármilyen egyéb kezdeményezés – így egy felújítási program is – csak abban az esetben érheti el a célját, ha egy teljesen új rendszer áll a mostani, sokszorosan terhelt szisztéma helyére. Az E.ON gázüzletágáért kifizetett mintegy 260 milliárd forintból a legszerényebb számítások szerint is több százezer lakás felújításának támogatása lenne megoldható, ami önmagában jelentősebb és fenntarthatóbb lakossági költségcsökkentést alapozna meg.

Valószínűleg nem szakmai, hanem a kommunikációs egyeztetéseken felmerült érvek alapján vetette el a kormány azt a korábbi javaslatot, amely egy sávos rendszerben kezelte volna az energiaárakat. Az eddig már több energiapolitikusba „kerülő” ötletek, illetve ezek bármilyen kombinációja egy jóval nehezebben kommunikálható „siker” lett volna, mint a felső-középosztályt is – sok esetben igazságtalanul – támogató általános díjcsökkentés. A magyarországi lakossági energiaárak sok szempontból magukon viselik az elmúlt két évtized „próbálkozásainak” jeleit, a szociális szempontot sohasem sikerült kivonni az ármeghatározásból.

A nemzeti kormányok alap esetben az energiaár 70 százalékára lehetnek hatással, az itthoni lakossági árakban a legnagyobb tételt az állami bevételekben testet öltő nagykereskedői és termelői árak, az áfa, az egyéb támogatási pénzeszközök (például a szénfillér és a kapcsolt fillér) jelentik. Az Eurostat adatai szerint 2009 és 2012 között 9,5 százalékkal emelkedett (nettó áron, euróban számolva) a gáz Magyarországon – ugyanezen idő alatt az EU 27 tagországában 7,2, az eurózónában pedig 2,4 százalékkal lett drágább a gáz. Az adatok meglehetősen tág határok között mozognak, közel 20 százalékos árcsökkenés (Románia) mellett harmadával emelkedő árszint is megfigyelhető (Csehország). Az áram átlagosan 7,3 százalékkal drágult a 27 EU-tagállamban, az eurózónában pedig 4 százalékkal ugyanezen idő alatt, ezzel szemben itthon 2 százalék feletti mértékben csökkent az ár (euróalapon). Az euróban mért kilowattóránkénti átlagár 2012-ben Magyarországon több mint 3 százalékkal alacsonyabb, mint Csehországban, közel 10 százalékkal, mint átlagosan a 27 tagállamban, több mint 8 százalékkal, mint az eurózónában. Az itthoni árak egyáltalán nem szakadtak el a „valóságtól”, sőt, még régiós szinten sem számítanak kiemelkedőnek, a vásárlóerő, a fizetések, a forint árfolyama és az európai szinten kiemelkedő magyarországi áfaterhelés azonban jelentősen módosítja a képet.

Az elmúlt időszakban számos vélemény elhangzott arról, hogy miként lehetne a szakmailag kevéssé megalapozott, fűnyíróelvszerű, általános rezsicsökkentés helyett fenntartható módon csökkenteni a magyar háztartások – vásárlóerő-paritáson mérve – európai összehasonlításban magasnak számító rezsiköltségeit. Abban a legtöbb szakértő egyetért, hogy az általános 10 (vagy 20 vagy 30) százalékos vágás legalább annyira igazságtalan, mint az, hogy az átlagfizetésből élők bevételeinek magas százalékát emészti fel a gáz- és villanyszámla kifizetése.

Az európai szinten is magas áfaterhelés komoly teret ad a csökkentésnek, sőt lényegében csak itt lehet mozgástér az újabb árcsökkentésre, az MVM Zrt. több tízmilliárd forint nyereségére ugyanis vélhetően továbbra is állami osztalékként lesz szükség a napokban aláírt E.ON-szerződés miatt. A drasztikus áfavágást követelők (például az MSZP) pedig azt nem veszik figyelembe, hogy a 22 százalékpontos csökkentés 50–70 milliárd forintos hatása fajlagosan egy-két nagyságrenddel nagyobb támogatást adna minden, többet fogyasztó, jobb módú háztartásnak.

Energetikai felújításokkal ezzel szemben legalább 30 százalékkal csökkenhet a fűtési költség egy átlagos lakásban, az pedig, hogy a néha-néha, viszonylag kis keretösszeggel megjelenő pályázatok gyorsan kimerülnek, jelzi, a magyar fogyasztók jó része felismerte, nem vagy nemcsak a fenntarthatatlan rendszerben központilag olcsóbbá tett energia lehet a megoldás. Korábban a jelenlegi kormány is prioritásként kezelte a kérdést, a Bencsik János nevével fémjelzett energetikai korszakban komolyabb programkezdemények is kibontakozni látszottak, mára azonban – a megújuló energiával együtt – gyakorlatilag teljesen lekerült a napirendről a kérdés.

A minap aláírt E.ON-szerződés szerint a korábban sugalltnál többe, mintegy 260 milliárd forintba kerülő gázüzletág és az egyéb tervezett, konkrét összegszerűségében egyelőre nem ismert államosítási lépésekkel összefüggő sok száz milliárd forint 200-300 ezer ingatlan azonnali, vissza nem térítendő felújítási támogatására lenne elegendő. Ésszerű támogatási intenzitással számolva e szám a többszörösére emelkedik, ami már a 3 millió körüli teljes lakásállományhoz viszonyítva is jelentékeny volument ad. Az energetikai beruházások jelentős része három-hét év alatt kitermeli az árát a megtakarításokból, a generált legális építőipari forgalom pedig jelentős állami bevételeket generálhat, ráadásul a rezsicsökkentés is magasabb szinten és fenntartható módon valósulna meg. A felújítások legnagyobb gátja ma az önrész, vagyis a megtakarítások hiánya, ezen pedig a mostani rezsicsökkentés után a leginkább rászorulók zsebeiben maradó néhány ezer, esetleg tízezer forint sem segít majd érdemben, egy állami program nélkül láthatóan kétszáz év alatt sem dolgozza le hátrányát a magyarországi épületállomány (erre reflektál az Energiaklub több korábbi tanulmánya is, amelyeket az Együtt 2014–Párbeszéd Magyarországért pártszövetség emelt legújabban politikai programmá).

A rezsi- vagy adócsökkentés éppen a leginkább rászoruló csoportoknak nem okoz érezhető enyhülést az energiaköltségekben, miközben összességében több tízmilliárd forint transzfert biztosít a jómódúbb fogyasztóknak. Európai összehasonlításban a magyarországi energiaárak egyáltalán nem „ruhaszkodtak el a valóságtól”, a jövedelmi viszonyok és a pazarló energia-felhasználás okozta problémákra azonban a fűnyíróelv nem nyújt feloldást. A szolgáltatók működésének ellehetetlenítésével hosszú távon a fogyasztók és az állam is csak veszít, az olcsóbb energia illúziója pedig megrendítheti a lakások energetikai felújításának ingatag alapjait.

 


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: energetika MSZP E.On rezsicsökkentés Együtt 2014-PM

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr105188576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fejesrob 2013.04.02. 21:21:38

"leginkább rászorulók zsebeiben maradó néhány ezer, esetleg tízezer forint sem segít majd érdemben, egy állami program nélkül láthatóan kétszáz év alatt sem dolgozza le hátrányát a magyarországi épületállomány (erre reflektál az Energiaklub több korábbi tanulmánya is, amelyeket az Együtt 2014–Párbeszéd Magyarországért pártszövetség emelt legújabban politikai programmá)."

Jómódú, energiacégek által támogatott fotelhuszárok ha összeülnek.

Egyszerű, fel kell adni a szar pozíciókat és ki kell vonulni.

Orbánéknak pedig inkább meg kell köszönni hogy korrekt módon megvette az EON-t, a helyébe előbb lehetetlenné tettem volna, majd fillérekért kivásároltam volna.

Ezt a baromságot:
"A rezsi- vagy adócsökkentés éppen a leginkább rászoruló csoportoknak nem okoz érezhető enyhülést az energiaköltségekben, miközben összességében több tízmilliárd forint transzfert biztosít a jómódúbb fogyasztóknak."

Már hallom Lendvait, az olcsó árammal melegítik az úszómedencéket.

flippant 2013.04.02. 21:59:12

A vadparaszti fűnyíróelv csakis egy azeri baltással mutyizó szélkakas félázsiai őrült elméjéből pattanhatott ki. Olyan ez mint amikor a narancsos majmok a jegybanktörvényt támadták...amit pontosan ők alkottak meg előző kérészéletű ámokfutásuk alatt.

A külföldi energiacégek valóban nagyon magasan veszik az oroszoktól a gázt (de gondolom a háttéralku és a vezetők havi többmillás fizujában ez így van kalkulálva), de ezeket a cégeket anno 'az állam rossz gazda' szlogenje alatt privatizálta az istenadta nép, hogy tudjon a befolyt pénzből parizer helyett szalámit zabálni. És nemcsak az alkoholista gyufa meg a budapestbankos bokros a hibás, hanem a narancsos majmok is. Hiszen ők is ott ordították teli torokból - tán még az szdsz-szel karöltve-, hogy milyen jó privatizálni és mindent kiárusítani. Amit főztek, egyenek meg, s ne utólag alkalmazzanak barbár módszereket...mert kapnak egy kokit az ejutól

energiagorilla 2013.04.02. 22:07:42

Mindenki egy fenntartható modellről spekulál, miközben csak le kell ülni, és ki kell számolni. Én megtettem, és kijött, hogy még lehet további 14 százslékot is csökkenteni, és senkinek sem fáj. Legalábbis a villamosáram piacán meg lehet lépni. energiagorilla.blog.hu/2013/03/28/rezsicsokkentes_ertelmesen

Makkasz 2013.04.02. 22:11:47

A fogyasztás szerinti sávos árazás csak akkor lenne értlelmes, ha a többet fogyasztó fajlagosan kevesebbet fizetne. Más irány az pedeg, ellenőrizhetetlen, kommunista.

A szegénynek megélhetést, munkát vagy olyan segélyt (övedelmet) kell biztosítani amiből megélhet, maga gazdálkodhat. Minden más furmányos ötlet ostobaság.

A nem szgények meg így, különösen progresszív adó mellett (ma is az van!), négyzetesen progresszív adót fizetnének. Okos.

Erre szoktam mondani, majd jövedelemigazolással mész Tescoba vásárolni, ha több adót fizetsz, többet kell fizetned a kefirért is.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.02. 22:14:28

@energiagorilla: itt volt az ahol ravilagitottak hogyan mutyizik az RWE te meg a legteljesebb lelki nyugalommal konstataltad hogy az a surmo magatartas az barhol mashol elofodrulhat, es az igy van jol?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.02. 22:17:04

az az idiotizmus ezzel a savos hulyeseggel, hogy MEGINT cucialis alapon filozofal...
pedig eppen hogy a nagyfogyasztokat kellene segiteni a savos arkepzessel
van egy masik nagy baromsag hogy ugy tekintenek az energiara hogy a lakossagit azt mi meg tudjuk termelni, es akkor minek nyereszkedjunk azon...

Makkasz 2013.04.02. 22:17:04

@Fejesrob: "korrekt módon megvette az Eont".
Azt hiszem erre nem kapott felhatalmazást.
A tárgyalások és szerződés nem nyilvános.
A becsült érték több mint kétszereséért vette meg.
Nem lehet tudni, csak sejteni, miért vette meg (oroszoknak részben tovább adni, olcsó baltás gyilkosi gázt betárolni). Üzleti számítás nincs mögötte.
A jóváhagyott keretösszeg feletti áron vette meg.
Kommunizmus felé halad, államosít, zsarolással, erőszakkal, ebben az esetben kidobott pénzzel, rossz alkuval.

Erről nem a köszönet, hanem letöltendő börtönbünteté jut eszembe viktornak.

Makkasz 2013.04.02. 22:18:18

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Olvasd el kettővel feljebb mit írtam, 100 % ban egyetértek veled, egyszerre gondoltuk.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.02. 22:22:23

"A minap aláírt E.ON-szerződés szerint a korábban sugalltnál többe, mintegy 260 milliárd forintba kerülő gázüzletág és az egyéb tervezett, konkrét összegszerűségében egyelőre nem ismert államosítási lépésekkel összefüggő sok száz milliárd forint 200-300 ezer ingatlan azonnali, vissza nem térítendő felújítási támogatására lenne elegendő."

pontositsunk...
260e * 1e * 1e = 260 Mrd, azaz 260e epuletet lehetne 1 millaval tamogatni

egy atlagos 2.5 szobas panelnel a kovetkezokeppen nez ki panelprogram formaban:
1 milla az osszes, abbol 500e -t fizet a delikvens, az EU 300e -t, az allam odalok 200e -t, amit AZONNAL vissza is kap AFA meg foglalkoztatottsag formajaban
a lakok elmeletileg 8 eves idotartamban annyival fizetnek tobbet a panelprogramra mint amennyit sporoltak a futesen

azaz az allam valojaban semmit nem koltott ra, megis sikerult felujitani, es nem, ez nem fog menni csaladi hazra... na jo menjen dobjak meg par 10e -rel oket is :)))

energiagorilla 2013.04.02. 22:28:49

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Nem, hanem megírtam én is, meg mások is, hogy az energiahivatal feladata az lenne, hogy ezeket kivédje, és egyébként az ilyen gyakorlat elleni harcban a legnagyobb partnerük az EU.
De nyugodtan vádaskodj, ha jobb a kedved tőle, és ettől megalapozottabbnak érzed a rezsicsökkentés jelen módját. Gondolom ha néha szétkapcsol a telefonod, vagy túl drága az iPhone, akkor azért majd úgy kell felelniük a telekom cégeknek, hogy nulla forintosak legyenek a percdíjak.

percenként százhuszat verő gumibot 2013.04.02. 22:32:54

"Az E.ON gázüzletágáért kifizetett mintegy 260 milliárd forintból a legszerényebb számítások szerint is több százezer lakás felújításának támogatása lenne megoldható,"

Nem beszélve hogy hány lélegeztetőgépet lehetett volna venni. Mindenkinek jutott volna egy,mi lennénk a Vastüdő Népe

percenként százhuszat verő gumibot 2013.04.02. 22:39:51

" a felső-középosztályt is – sok esetben igazságtalanul – támogató általános díjcsökkentés. "

Gyerekek, ez már megint a régi elunt kommer szöveg, amiből életképtelen dolgok jöttek ki már XX éve. Döntsétek már legalább el, hogy liberálisok vagy kommerek vagytok, mert a kettőt nem lehet már együtt eladni. Hiába nevezitek magatokat akárminek, mindenki tudja hogy ti az szdsz vagytok

manager2008 2013.04.02. 22:41:27

Téveszmék rabjai egyesek.
Pontos információk nélkül össze vissza beszél mindenki.

A rászorulók valószínű hogy nem fogyasztanak jelentős áram mennyiséget, és a gázt meg vidéken alig. A város egy másik történet. A lakás korszerűsítést nem tudják kifizetni pont azok akiknek igazán szükséges lenne, és kérdéses a megtérülése.
Tehát nagy tömegeknek nem jelentős ez a támogatás, a fafűtést pld. nem támogatja semmi. A kertvárosokban is sokkal nagyobb rezsicsökkentést lehetne elérni korszerű megújuló energia fűtési rendszerekkel mint az egyszeri gáz,áram, stb. csökkentésekkel ami tönkreteheti a szolgáltató rendszerek, és úgyis elmúlik mint a fogfájás. Ez csak politikai szósz.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.02. 22:52:19

@energiagorilla: tehat ez volt az a bizonyos hozzaszolas:
energiagorilla.blog.hu/2013/03/28/rezsicsokkentes_ertelmesen#c19400885

jut eszembe, birosagi elmarasztalas mar tortent? mert ugyebar az artatlansag velelme megilleti meg Orbanekat is... amig meg az EU nem hozza ki bunosnek Vetyaekat addig inkabb a fenti peldaban elmeselt peldat hiszem mervadonak

attol fuggetlenul nagyon rossznak tartom ezt a csokkentest, helyette extraadot vetnek ki a legtobb energiahordozora, fokent a gazra, de nem azert hogy par ceg okosba kiutaztassa a nyereseget

manager2008 2013.04.02. 23:05:30

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
Na persze. Mit érsz el vele?
Ha felmegy a gáz ára akkor két eset van.
1. Takarékosabban fűtenek, és visszaveszik a lakott területeket a minimumra, és így kevesebb adó folyik be mint eddig, a kapacitások gazdaságtalan működése miatt tovább nő a gáz ára amíg be nem döglik az egész.
2. Mással fognak fűteni, pld. fával, stb. nő a környezetszennyezés is, csökken a kényelem, és sokan akik nem tudnak tenni semmit nagy bajba kerülnek.
Akik elvégezték a gázra történő átállást most elvesztik a beruházás valódi értelmét és értékét. (Volt már szén fűtés , olajfűtés, és millió egyéb ötlet, kondenzációs gázgazán, stb.) A legújabb ötlet hogy szigeteld milliókért a házadat. Költözz Afrikába ott nem kell fűteni...

ob.szerver 2013.04.02. 23:16:59

@percenként százhuszat verő gumibot:

" a felső-középosztályt is – sok esetben igazságtalanul – támogató általános díjcsökkentés. "

"Gyerekek, ez már megint a régi elunt kommer szöveg, amiből életképtelen dolgok jöttek ki már XX éve. Döntsétek már legalább el, hogy liberálisok vagy kommerek vagytok.."

Van egy állítás, miszerint a rezsicsökkentéssel ismét a tehetősebbek járnak jól. Ezzel vitatkozhatnál -bár nem tudom, hogyan - de nem teszed. Felszólítod a vélemény hangoztatóját, hogy döntse el, hogy liberális-e vagy kommer. Egy állítás igazságtartalma ezek szerint attól függ, hogy a közlője miként definiálja magát?

Vagy sokkal egyszerűbb a képlet? Egy ostoba érvnélküli fideszbaromnak csak kommerezni támadt kedve?

Melyik a fentiek közül?

percenként százhuszat verő gumibot 2013.04.03. 01:21:43

@ob.szerver:
Amit nem értesz, az ideológiai 1x1 kisiskolásoknak

Liberális nem akar a társadalomban folyton igazságot tenni, mert az a kommer és egyéb egalitáriánus ideológiák agylövése. Szabadság és egyenlőség együtt nem megy, azt csak a magyar libsi akarja elhitetni a hozzád hasonló fogalmatlanokkal

Csak egy példát megmutatni mennyire ökör vagy ezzel a Lendvaianyó szövegeddel. A gazdag már rég megcsinálta a fűtéskorszerűsítést és a profi hőszigetelést a házában, és lehet hogy kevesebbet fogyaszt mint a szegény aki hónapról hónapra kénytelen energiát pazarolni

kpityu2 2013.04.03. 05:39:51

Szegény gazdagok. Na mé nem teszi bankba a pízit, ahelyett, hogy beruházna az energiaszektorba? Sokkal nagyobb kamatot kapna rá, mint ahogy egy elmés cikk megállapította az index címoldalán. Csak lehordják talicskával a bank pincéjébe a milliárdokat, ott áthajtják a fialtatógépen, és dől a lé.

Behajtó70 2013.04.03. 06:58:59

Mi a francnak kábítjátok a népet ezzel az "euröpai szintű árak" dumával?!!! Az áram ára felerészt a HÁLÓZAT használati díjból áll, ami NEM európai, hanem helyi dolog (csak külföldi kézben). Emellett csak 8% az import áram, a többit itthon termeljük. Megjegyzem, a termelés valóban drágább, Paksot kivéve (40%), mint az import, de nem az európai árak miatt, hanem a termelés módszere miatt, de ez stratégiai ág, nem lehet a külföldre hagyatkozni.

Tehát: a magyar áram árát csakis a magyar átlagkeresetekhez lehet hasonlítan! És ez az arány rendkívül rossz! Erről tessék beszélni, ne arról, hogy az osztrákoknál bezzeg de olcsó az áram...!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.04.03. 07:39:09

Szerintem nem az a kérdés, hogy (valamilyen értelemben véve) igazságos-e, hanem hogy stabil-e egy olyan szisztéma, ahol
- a beszerzési árat Moszkvában döntik el
- az eladási árat Budapesten
- ahol az infrastruktúrafejlesztést nem támogatják, hanem megadóztatják

@Fejesrob:
"a helyébe előbb lehetetlenné tettem volna, majd fillérekért kivásároltam volna. "
Látod, ez a baj az idiótákkal. Képesek magukra dönteni a házat, pedig kimehetnének az ajtón is.

ob.szerver 2013.04.03. 08:18:36

@percenként százhuszat verő gumibot:

"A gazdag már rég megcsinálta a fűtéskorszerűsítést és a profi hőszigetelést a házában, és lehet hogy kevesebbet fogyaszt mint a szegény..."

Na látod. Ez már egy érv. Hazug, hamis, köze nincs a valósághoz, de megpróbáltad érvvel alátámasztani az álláspontod.

A négymillió létminimum alatt élő havi 20e-nél biztosabban kevesebbet fizet rezsire, már ha nincs benne abban a több százezerben aki egyáltalán nem fizet. Ebben az országban nagyon kevesen engedhetik meg maguknak a minimum 1-2 millióba kerülő korszerűsítést, és akik igen, azoknak a rezsiszámlája még azután is többszöröse lesz az átlagnak. A társasházakban pedig a hatékony fűtéskorszerűsítés nem egyéni elhatározás kérdése. Csak megjegyzem, hogy a jelenlegi rezsim a töredékére csökkentette az emútnyócban megindult panelkorszerűsítési programot.

Jól van, csak így tovább.

Netuddki. 2013.04.03. 08:37:00

"260 milliárd forintból a legszerényebb számítások szerint is több százezer lakás felújításának támogatása lenne megoldható, ami önmagában jelentősebb és fenntarthatóbb lakossági költségcsökkentést alapozna meg."

Ezzel csak 1db probléma van. Amíg ekkora itt a korrupció sajnos kivitelezhetetlen a hatékony végrehajtása.

Azért most már szeretnék pár olyan mélyinterjút is az orbánnal, hogyan és mikorra gondolja, hogy megtérül ez a 260milliárdos "beruházás". Szerintem jogom lenne ehhez, mivel az én befizetett adómat is költik ezek a tökkelütöttek...

Netuddki. 2013.04.03. 08:38:49

@ob.szerver: "A négymillió létminimum alatt élő havi 20e-nél biztosabban kevesebbet fizet rezsire"

Szerintem az orbánék is ezt gondolják, de nagyon tévednek. Ma már rezsire semmi 20ezer...

lavór 2013.04.03. 08:44:43

Semmi baj az energiaárakkal. A fizetésekkel van gond. Mármint az átlagemberével. Ha lenne pénze, akkor akár korszerűsíteni is tudná a lakását, de ennivalóra se jut lassan, nemhogy energetikai felújításra. Tehát nem kell túlbonyolítani a kérdést.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.03. 14:21:13

@manager2008: Budapest teljes teruleten be kellene tiltani a fa es kinai cipo hazilagos egeteset
aki budapesti annak legyen penze a gazra
(meg meg nehany tul kozel telepult es a szeliranyba eso agglos kisfalucskaban is)
tehat ok nem valthatnanak
fazni azt lehet... osszekoltozni is lehet... hazilagosan szigetelni is lehet...

ezen az extra bevetelen meg valodi zold beruhazast kell vegrehajtani, pl. Aranyos volgyi vizeromu vagy a nagymarosi vizeromu
süti beállítások módosítása