HTML

Az IDEA Intézet célja, hogy impulzusokat adjon a liberális demokráciát és politikai pluralizmust garantáló intézmények és közösségek számára, formálja a mindennapi politikai cselekvés és gondolkodás értékorientáltságát, valamint erősítse a demokratikus felfogást és tapasztalatokat és az ezekre való nyitottságot. Nem hiszünk az értéksemlegesség illúziójában és elutasítjuk azt a felvetést, hogy a politika nem alkalmas problémáink megoldására. Abban hiszünk, hogy a politika az elveken alapuló értékek, a konstruktív gondolatok és a kritikai gondolkodás terepe kell, hogy legyen.

 

http://www.ideaintezet.hu/

 

http://www.facebook.com/ideaintezet

Friss topikok

Címkék

A (1) ad (1) adatigénylés (1) Áder János (1) Alaptörvény (2) alaptörvény (4) Alkotmánybíróság (4) állambiztonság (1) államosítás (2) átmeneti rendelkezések (1) atomerőmű (1) átszavazás (1) ATV (1) A régi ház (1) bajnai gordon (8) Balog Zoltán (1) baloldal (2) Baranyi Krisztina (1) barroso (1) Bayer Zsolt (1) Bergoglio bíboros (1) Bernie Sanders (2) bíróság (2) bizalom (1) Bizottság (3) Bokros Lajos (1) Botka László (1) Budapest (2) Bujdosó könyv (1) D-Day (1) Déli Áramlat (3) demokraták (1) devizahitelesek (1) DK (5) Dorkota Lajos (2) Dunaferr (1) E.On (7) egészségpolitika (1) egészségügy (1) egyéni listás voks (1) egyetemfoglalás (1) egykulcsos (1) egykulcsos adó (2) Együtt (1) Együtt-PM (4) Együtt 2014 (3) Együtt 2014-PM (12) Együtt 2014-PM plakát (1) elemzők (2) ellenzék (3) ellenzéki egyeztetés (6) ellenzéki együttműködés (1) elővá (1) előválasztás (3) energetika (12) Erdő Péter (1) értelmiségi (1) EU (2) Európai (1) Európai Bizottság (2) Európai Néppárt (1) Európai Ügyészség (1) Európai Unió (1) Falus Ferenc (1) Ferencváros (1) Fidesz (1) Fidesz-KDNP (2) fodor gábor (1) főpolgármester-jelölt (1) François Hollande (1) G. Fodor Gábor (1) gáz (1) gázkrízis (1) Gazprom (2) Gurmai Zita (1) GVH (1) győzteskompenzáció (1) Hallgatói Hálózat (1) Hazatérés Temploma (1) Heti Válasz (1) Hillary Clinton (1) hittan (1) Holoda Attila (1) Horthy-kor (1) Horthy-szobor (1) IEA (1) ifj. Hegedűs Lóránt (1) információszabadság (2) integráció (1) internetadó (1) Ipsos (1) Janukovics (1) Jevromajdan (1) Jobbik (4) Joe Biden (1) kampányfinanszírozás (1) Karácsony Gergely (2) Kazinczy utca (1) képviselet (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (1) kétharmad (2) kétpárti (1) Kiss László (1) könyv (1) koordinálta indulás (4) kormányváltás (3) koronavírus (1) korrupció (1) Kovács Pál (1) Kövér László (2) közalkalmazottak (1) Közgép (1) közös indulás (3) közös listás voks (1) közrádió (1) közszolgálat (1) közvélemény-kutatás (4) Kúria (3) Lázár János (2) LIGA (1) Lisszaboni Szerződés (2) Magyar Energia Hivatal (2) Mali (1) Marine Le Pen (1) Martin Schulz (1) Matolcsy (1) Medián (1) megújuló energia (1) Merkel (1) mesterházy attila (6) Milla (1) miniszterelnök-jelölt (2) miniszterelnök-jelölti vita (1) MSZP (19) MVM (10) Nabucco (1) Németh Lászlóné (1) németh szilárd (3) Németország (2) Nemzeti Front (1) Nemzeti Választási Bizottság (1) népegészégügy (1) néppárt (1) Népszabadság (1) népszavazás (2) női kvóta (2) nonprofit (1) NVB (1) ombudsman (1) önkormányzati választás (3) Orbán Viktor (3) Oroszország (4) összefogás (10) Paczolay Péter (1) Padlóról padlóra (1) Paks (11) pápaválasztás (1) Parlament (1) piac (1) PM (1) politikai elemzés (1) politikai korrektség (1) populizmus (2) prevenció (1) Putyin (3) református egyház (1) rendeleti kormányzás (1) rendvédelem (1) Rétvári (1) rezsicsökkentés (21) rezsiharc (1) Rogán (1) Rogán Antal (1) röghöz kötés (1) Roszatom (1) RWE (2) Sarkozy (1) SPD (1) szakszervezet (2) Szárszó (1) Századvég (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (1) szinkretizmus (1) szolárpanelek (1) Szolidaritás (1) sztrájk (1) sztrájkbizottság (1) TÁMOP (1) Tarlós István (2) tiltakozás (4) TNS Hoffmann (1) több biztosító (1) töredékszavazat (1) Tormay Cécile (1) törvénygyár (1) trafik (1) trickster (1) tüntetések (3) Tyimosenko (1) Ukrajna (3) Ursula von der Leyen (3) USA (3) választási rendszer (2) választás 2014 (2) Varga Mihály (1) vizitdíj (1) Címkefelhő

Erdő Péter esélyei a pápaságra

IDEA Intézet 2013.02.26. 09:08

Jakab Attila vendégbejegyzése

 

XVI. Benedek pápa lemondása óta – ami a pápaság modernkori történetében egy példátlan helyzetet teremtett –, Erdő Péter esztergom-budapesti bíboros-érsek neve időközönként esélyes pápajelöltként merül fel – mindenekelőtt az olasz sajtóban. A gondolatot a magyar média mintegy gondolkodás nélkül átveszi, mert az simogatja a nemzeti büszkeséget. A demokratikus világ peremére kerülés, valamint a folyamatosan elszenvedett politikai kudarcok és frusztrációk közepette erre mondhatni nagy szükség (és igény) is van. Pedig Erdő Péter nem Karol Wojtyla (II. János Pál pápa); és ő nem annyira magyar pápa (egy lépést nem tett pl. a moldvai csángómagyarok magyar nyelvű misekérelmének ügyében), hanem mindenekelőtt a Római Katolikus Egyház feje – lenne! De van-e rá tényleg esélye? Elvileg természetesen igen. A valóságban azonban alig-alig. Nevének felmerülését ezért sokkal inkább egy figyelemelterelő stratégia részének, mint a valós esély latolgatásának kell tekinteni.

 

Próbáljuk meg mégis behatóbban megvizsgálni a kérdést. Miért lehetne pápa Erdő Péter esztergom-budapesti bíboros-érsek?

 

Elsősorban azért, mert bírja XVI. Benedek pápa és a(z új)konzervatív körök bizalmát, hiszen teljes mértékben ezen irányvonal eszmeiségét osztja és képviseli. Egyházfői működésében nem kap hangsúlyos szerepet a társadalmi elemzés, a társadalmi kérdésekre (igazságtalanság, szolidaritás hiánya, szegények kriminalizálása stb.) való reflektálás, nehezen viseli a kritikát és a gondolatszabadságot, a feudális típusú és tekintélyelvű struktúrák fenntartásának híve, mondhatni semmit nem tett a magyar teológia időszerűvé tétele érdekében, ellenben rendkívül fontosnak tartja a politikai szférával való szoros együttműködést a társadalom befolyásolása és hatékonyabb ellenőrzése céljából. Minden bizonnyal nem a véletlen műve, hogy székesfehérvári segédpüspökként és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektoraként ő elnökölt 2002. május 11-én az Opus Dei alapítója, Josemaría Escrivá de Balaguer, születésének centenáriuma alkalmából rendezett ünnepségeken; majd 2002. december 7-én ő lett az esztergom-budapesti érsek.

 

Ez az ideológiai hűség és megfelelés azonban természetesen kevés ahhoz, hogy hatékonyan ellensúlyozza mindazokat a hátrányokat, amelyek Erdő Péter esélyeit a pápaságra jelentős mértékben rontják.

 

Nagyon nagy valószínűséggel miért nem lesz pápa Erdő Péter esztergom-budapesti bíboros-érsek? Csupán néhány dolgot sorolnék fel tételesen:

 

  • Hogyan irányítson egy mélységes krízisben levő, és botrányoktól (pedofilia, átláthatatlan pénzügyek, hatalmi harcok, stb.) szenvedő egyetemes Egyházat egy olyan egyházfő, aki a saját helyi egyházát sem képes hatékonyan irányítani? Gyakorlatilag végignézte miképpen jutottak el mind a pécsi, mind a győri egyházmegyék pénzügyi botrányai a bírósági fázisig. Az egészből pedig (legalábbis nyilvánosan) semmiféle következtetést nem vont le.

 

  • Erdő Péter lényegében véve szótlanul nézi mind a semmiféle tényleges társadalmi támogatással nem rendelkező KDNP ámokfutását, mint pedig a szinkretista, pogány elemekkel telített, mélységesen antiszociális „nemzeti-keresztény” rezsim tombolását. Amennyiben nem érzékeli azt a rombolást és hitelvesztést, amit a kereszténység ennek folytán elszenved, akkor nagyon nagy a baj.

 

  • Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a 2013 szeptemberétől bevezetésre kerülő kötelezően választható hittan, illetve erkölcstan iskolai oktatása problémák és konfliktusok sokaságát generálja majd, tovább erősítve a társadalmi feszültségeket. Ezzel maga Erdő Péter is tisztában van. A privilégiumok ára azonban egyértelműen az ő hallgatása. Milyen tekintélye lehetne egy olyan pápának, aki hazájában az önkényes és öntörvényű politikai hatalmasság engedelmes és engedékeny eszköze volt?

 

  • Kizárt, hogy Erdő Péter megválasztását az Orbán-rezsim ne próbálná meg kihasználni, saját hatalmas politikai sikerének elkönyvelni, s azt így is kommunikálni. Ily módon a Vatikán a saját problémáihoz értelemszerűen hozzáadná a magyar problématömeget (határon innen és túl), és joggal számíthatna a diplomáciai kellemetlenségek egész sorozatára.

 

  • És természetesen ott van az államszocialista múlt feltáratlan, tisztázatlan és lezáratlan (mert lezárhatatlan) öröksége. Az egészben talán ez az a hatalmas kolonc, amely Erdő Péter esztergom-budapesti bíboros-érseket eleve esélytelenné teszi a pápaságra. Semmiképpen nem szabad ugyanis figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy Erdő Péter 1987 márciusa és szeptembere között a Pápai Magyar Intézet (Szabó Gyula plébános-egyháztörténész könyvének címe szerint a „magyar hírszerzés előretolt bástyája”; Püski, Budapest, 2011) megbízott rektora volt. Ez abból a szempontból problémás és nyugtalanító, hogy mind az elődje Dankó László (1979–1987; „Körmöczi” és „Bajai Péter”), későbbi kalocsai püspök, mind pedig az utódja, Keresztes Szilárd (1987–1988; „Nyiri” és „Keleti”), későbbi hajdúdorogi görög katolikus megyéspüspök, bizonyítottan dolgoztak a BM III/III-as (belső elhárítás) és a III/I-es (hírszerzés) Csoportfőnökségeknek. Erről a római intézeti vezetői megbízásról Erdő Péter nem beszél, mintha szeretné azt kitörölni az életéből és az emlékezetéből (lásd Hitem: kegyelem, Kairosz, Budapest, 2008, 44-46. old.).

 

A felsorolt nyomos érvek ellenére azért semmiképpen ne zárjuk ki teljesen azt a lehetőséget, hogy Erdő Péter esztergom-budapesti bíboros érsekből mégis pápa lehet. Az egyházi közvélekedés ugyanis azt tartja/vallja, hogy az Egyházban működik a Szentlélek. Ebben az esetben azonban (mivel a Lélek is hozott anyagból dolgozik) szinte biztosra vehetjük, hogy teljesen átláthatatlanná válik, hogy valójában ki, vagy pontosabban kik irányítják a Római Katolikus Egyházat. Annál is inkább, mivel tanulságosak és megfontolásra méltóak „Rákoshegyi”-Benyik Györgynek, szegedi hittudományi főiskolai tanárnak, az emberről, a diáktársról, mint megfigyelt célszemélyről, készített 1980-as jelentéseiben foglalt megjegyzései.  Eszerint Erdő Péter „értékes ember, de érzelmi labilitása zavaró, amolyan hangulatember, aki dolgokat képes többször a hangulatának megfelelően átértékelni” (lásd Majsai Tamás, „Ismereteimet soha, senkinek nem fedhetem fel”. Papi ügynökök a Vatikán előszobáiban. II. rész, Beszélő 13. évf., 2008/január).


Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon is:

Címkék: hittan állambiztonság pápaválasztás Erdő Péter

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ideaintezet.blog.hu/api/trackback/id/tr755105950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noor'ska · http://sejobbsebal.blog.hu/ 2013.02.26. 15:18:55

Ide is sikerült becsempészni egy kis orbánozást. Üldözési mániátok van.

Dynax5 2013.02.26. 16:51:04

A kifogásokkal nem értek egyet! Pont azok miatt van esélye E.P.-nek! ;-)
-Ez nem egy 500 lelkes falu polg.mester választása!
A Vatikán egy - a kívülállók számára teljesen ismeretlen - multinacionális "vállalat".
Kicsit máshogy mennek ott a dolgok mint amit gondolunk...

Blogin · http://apologetika.blog.hu 2013.02.26. 17:58:19

Meglepően alaposan kifejtett nézőpont, hiányoltam az ilyesmit az elmúlt napok sajtójából. Azért meglehetősen egyoldalú, Erdő konzervatív teológiai nézetei egyáltalán nem kerékkötői a fejlődésnek: maga XIV. Benedek is konzervatív volt, mégis hozott néhány nagyon újszerű döntést (a vatikáni ügyekben járatlanok számára: visszavonulása önmagában is elképesztően reform erejű tett). A többi felvetés itthonról nézve érdekes, de a világ katolikus közösségének szempontjából kicsit sem jelentősebb, mint holnaputánig uralkodó pápánk hitlerjugendes múltja, amely miatt sokan esélytelennek tartották. Jöttek is a nemtelen támadások, mintha a saját döntésén múlt volna. De attól, hogy valaki támadható, még lehet jó pápa. Érdemes megvizsgálni, hogy evangelizációs képességei vagy éppen szentbeszédei alapján alkalmasnak tűnik-e kardinálisunk.

Maradjunk annyiban, hogy meglepetés lenne, ha őt választanák, de nyugodtan örülhetnénk neki.

ElKingPresident 2013.02.26. 18:11:32

T. Postolo,

Szereted a "rezsim" szót, ugye? A kutyádat is így hívják talán.:-) Érdekelt volna a mondandód, de sajnos belefulladt kicsit az unalmas, rettegős, diktatúra sejtetős, mocskosfideszezésbe.

Mahaboul 2013.02.26. 18:40:06

Akar ez is belefert volna ebbe a cikkbe: "Nem lehet papa, mert a terenyei kispap beleejtette a kulcsot a kutba 87-ben! Apokalipszis! Es Erdo arra jart ket hettel korabban, az o hibaja!!!"
Reformatus vagyok, de erdekel a dolog, egyreszt mert egyhaztorteneti diplomam is van, masreszt mert oriasi dolog mar az is, hogy felmerult a neve. Vicc, hogy ertelmes cikket nem lehet a magyar sajtoban olvasni a temaban, vagy elfogult katolikusok, vagy meg inkabb elfogult ateistak osztjak az eszt habzo szajjal. Mi koze a KDNP-nek ahhoz, hogy milyen papa lenne? Es miert erdekelne a Vatikant hogy mit kommunikal Orban? Komolyan, szanalmas az egesz, ostoba vagdalkozas. Jo lenne mar egy normalis szinvonalu munkat olvasni, lehet az kritikus is vagy hitetlenkedo, csak konyorgom, legyen alapos. Ez nem az.

szumátrai szikár szatír 2013.02.26. 19:58:07

Lófaszt lessz ez pápa. Ez kb. azzal van egy szinten mint amikor olimpiát akartunk rendezni. Röhej.

2013.02.26. 20:01:43

Nem vagyok naprakész egyházpolitikából, de érzésem szerint most olasz nemzetiségű pápa jön.

Moria 2013.02.26. 20:16:14

Komolyan mondom, a tisztelt posztírónak, ha már az Idea blogján publikál, illene semlegesnek maradnia elemzésében. Régóta nem olvastam ilyen gyűlölettől fröcsögő elemzést, amelynek ráadásul igen kevés köze van a politikához. Ha megválasztanák Erdő Pétert pápának, az az egész ország sikere lenne, nem a Fideszé, vagy a KDNP-é, vagy bármelyik párté (lásd Karol V. pápává választását 1978-ban, az egész ország együtt ünnepelt). Hogyan sajátítani ki a pápaválasztást saját politikai érdekeinek a FIDESZ? Legfdeljebb úgy tudná, ha az összes bíborost egyenként lefizeti, hogy Erdő Péterre szavazzanak, aztán amikor megválasztják, világgá kürtölné: hogy igen, ez a FIDESZ érdeme... Azonban ilyen sosem fog megtörténni, mert a pápaválasztást a bíborosok testülete végzi, zárt kapuk mögött.

Persze, konfliktusforrás lesz az erkölcs, és hittan, amennyiben újra megtanítják a fiataloknak, hogy "ne lopj!", "ne ölj!" Ja, hogy lopni, ölni jó dolog? Közlöm, hogy nem jó. Akkor talán nem lesz olyan, hogy egy 16 éves gyerek megerőszakol egy 14 éves kislányt, és aztán dicsekszik a tettével az interneten...

A poszt írójának pedig nagyon ajánlom, gondolkodjon el, mielőtt egy ilyen "elemzést" nyilvánosságra hoz.

ratched nővér 2013.02.26. 21:35:41

na meg már mért ne lehetne pápa egy volt komcsi ügynök amikor elötte ratzinger a hitlerjugendben kezdte a pályafutását?

paraszthajszal 2013.02.26. 21:46:21

"2013 szeptemberétől bevezetésre kerülő kötelezően választható hittan, illetve erkölcstan", "Kizárt, hogy Erdő Péter megválasztását az Orbán-rezsim ne próbálná meg kihasználni", "szótlanul nézi mind a semmiféle tényleges társadalmi támogatással nem rendelkező KDNP ámokfutását"

Egyszerűen nem jutok szóhoz. Én nem vagyok egy nagy Orbán-rajongó, na de ti TÉNYLEG komolyan gondoljátok, hogy a bíborosok részben magyar aktuálpolitikai (belpolitikai!) szempontok alapján döntenek a pápa személyéről?

Szerintem itt súlyos aránytévesztésről van szó. A Vatikánnak (vagy a Római Katolikus Egyháznak általánosabban) megvannak a saját, esetenként súlyos problémái, de ezek garantáltan nem Orbán Viktor vagy a KDNP - ne feledjük, hogy itt még csak nem is egy európai, hanem egy világméretű szervezetről van szó, és Európa némi előnyét az Európán kívüli világgal (Amerikával vagy Afrika keresztény részével) szemben már nem is annyira a hívek nagyobb száma (N.B. a hívek 75%-a nem európai), se a kereszténység régión belüli nagyobb jelentősége, presztízse nem indokolják; legfeljebb a hagyományok (amelyek persze fontosak).

Én éppen ezért teljesen más szempontból gondolom Erdő Pétert kevésbé esélyesnek: (1) Ha a Vatikán fontosnak tartja, hogy még jobban nyisson a fejlődő, vagy legalábbis Európán kívüli világ irányába, minden korábbinál jobb esélye lenne egy afrikai vagy amerikai pápának. (2) Ha viszont a legfontosabb hagyományos bázisra szeretnének építkezni, 2 nem olasz pápa után jöhetne újra egy itáliai születésű - ne feledjük, hogy II. János Pál előtt több mint 400 évig csak olaszok adták Róma püspökét, ráadásul maga II. János Pál is csak azért került a pápai trónra, mert az olaszok megosztottak voltak. (3) Lehet szempont éppenséggel az is, hogy melyik jelölt kínálna tartós megoldást a Római Katolikus Egyház súlyos problémáira, az újra és újra felbukkanó pedofil-ügyekre, a Vatikán pénzügyeinek átláthatatlanságára vagy az európai hívek egyháztól való eltávolodására.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2013.02.26. 21:56:54

"...A felsorolt nyomós érvek..."
Hogymi?!

Komolyan azt hiszi a T. posztoló, hogy a Vatikánban foglalkoznak egy KDNP-vel pápaválasztáskor? Az iskolai hittantanítás bevezetése meg mióta ad keserű szájízt a klérusnak itthon vagy Rómában? Szerintem pont leszarják bíborban, hogy milyen kormány van hatalmon az országban.
De fölösleges sorolni, hemzseg a poszt a torzításoktól, gyúlölködéstől és pitiánerkedéstől ez a poszt. Ha nem Erdőt választják pápának, az nem a fenti "nyomós érvek" miatt lesz.
És végig az az érzésem, mintha épp azért drukkolna, hogy nehogy megválasszák.
Az ész megáll.
Bár elolvasva Jakab Attila ténykedését látva és néhány megnyilvánulását (pl.Népszabi onlájn), után nem csodálkozom.

És tökéletesen egyet értek a 2013.02.26. 20:16:14-kor előttem szólóval.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2013.02.26. 22:11:34

"..Annál is inkább, mivel tanulságosak és megfontolásra méltóak „Rákoshegyi”-Benyik Györgynek, szegedi hittudományi főiskolai tanárnak, az emberről, a diáktársról, mint megfigyelt célszemélyről, készített 1980-as jelentéseiben foglalt megjegyzései. "

Ez aztán meg végképp elképesztő. Egy III/III-as spicli 30 évvel ezelőtti jelentését-jellemzését előkapni alátámasztásul?

Mikrobi 2013.02.26. 22:33:13

Látszik, hogy rettenetesen messze vagy azoktól a köröktől, ahonnan minimális rálátásod is lenne a valóságra. Erdő Péternek valóban kevés esélye van a pápaságra, de egyetlen ezt alátámasztó érvet sem tudtál mondani. Amiket írtál, azok tételesen cáfolhatók. Lássuk csak:

- a pécsi és a győri egyházmegye nem tartozik az ő fennhatósága alá, hiába érsek meg prímás. Ha szikra ismereted lenne az egyházkormányzatról, ezt tudnád. Arról nem is beszélve, hogy nem hiszem, hogy büszke lehetne egy püspök arra, ha köztörvényes bűncselekményeket el tud tussolni.
- a KDNP semmiféle ámokfutásáról nem tudok, nincs is rá esélye, mind az egyházügyi törvényben, mind az abortuszkérdésben, mind az iskolai etikaoktatásról szóló törvényben max. asszisztáltak az Orbánéknak. Nulla, súlytalan társaság, akiket ott ver át a Fidesz, ahol tud.
- az iskolai hittan- és etikaoktatás púp az Egyház hátán. Az Egyházat nem kérdezték meg, hogy akarja-e, nem is egyeztettek vele, nekünk ez hátrányos, kellemetlen, ellenségeket hoz, fölösleges, a nem vallásos gyerekeknek istentelen etikát fognak így tanítani - nem kell. Ezt maga Erdő Péter is mondta, több helyen, sok ember füle hallatára.
- a békepapok ügyét jobb lenne a diktatúra Sitz im Lebenjében nézni. Voltak tróger szemét békepapok, gyenge jellemű, szerepbe belekényszerített, a megbízást mindig kijátszó békepapok és a rendszert az Egyház javára felhasználni így próbáló békepapok. Ezeket nem lehet egyformán kezelni. Erdő Pétert meg féléves mb. rektorság miatt még a BM se tartotta volna érdemesnek beszervezni, de látva a jelenlegi távolságtartását mindegyik politikai erőtől, ezt az ő részéről is elképzelhetetlennek tartom.

Mikrobi 2013.02.26. 22:37:20

BTW, Erdő Péter egyáltalán nem konzervatív a teológiában, elég lenne megnézni egy-két rendelkezését a szentségek kiszolgáltatásáról. Ebben a kérdésben nála alig van megengedőbb ("liberálisabb") pap az országban. Ráadásul nem teológus, hanem egyházjogász.

discretio 2013.02.26. 22:54:56

@Mikrobi: Sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet a pécsi egyházmegye ügyében.
Bár valóban megtörtént az előző gazdasági vezető törvénytelenségeinek vizsgálata, nem látszik, hogy bármi történt volna a tekintetben, hogy ez ne ismétlődhessen meg újra.
A mostani gazdasági vezető pl. családi építőipari vállalkozásban érdekelt. Az egyházmegye pedig komoly pályázati pénzeket nyert, amit épületfelújításra fognak fordítani. Nincs összeférhetetlenség egy ilyen esetben ? Törődik ezzel valaki ? Különösen annak fényében, hogy az új vezető egyik első dolga volt, hogy felmentse az egyházmegyei főépítészt és átszervezte a rendszert .

Mikrobi 2013.02.26. 23:00:22

@discretio: nem tudom, fordulj bizalommal Udvardy György püspökhöz. Erdő Péternek ehhez biztosan semmi köze. Nekem meg végképp, fogalmam sincs, hogy oldják meg mostanában az építési ügyeket, de bűncselekményekről az új vezetés idejéből nem hallottam. Az meg akár hasznos is lehet, ha az új gazdasági vezető ért az építési ügyekhez. Vagy biztosan ellopkodja majd a pályázaton nyert pénzeket?

discretio 2013.02.26. 23:28:56

@Mikrobi: Hogy ellopkodja-e valaki, arról nekem sincs fogalmam . Egyszerűen arra akartam felhívni a figyelmet, hogy annak ellenére, hogy hatalmas összeg tűnt el kézen közön, nem látszik, hogy a rendszer ami megengedte ezt, bármit változott volna. Nem átlátható, nyilvánosság nincs csak hárítás. Azt gondolom, hogy Erdő Péternek is érdeke lenne, hogy hasonló botrányok ne tépázzák meg az egyház hírnevét, neki is van köze ahhoz , hogy mi történik azzal a pénzzel, amit a katolikus egyház kap. Lehet, hogy "jogos ", ha mindenre azt mondjuk, hogy szervezetileg nem az ő hatásköre, ami más egyházmegyében történik , de az, hogy felelőssége sincs az ügyben ami az általa irányított "szervezetben " történik, én ezt nehezményezem.
Udvardy püspök jó ember, de ő is Esztergonban "szocializálódott". Vezetőként nagy neki ez a kabát, szerintem , ahogy Erdőnek is nagy lenne az , amire esélyesnek hirdetik.

Mikrobi 2013.02.26. 23:59:10

@discretio: A gazdasági helynök azt teszi, amit a püspök megenged neki. Tehát lehet építési vállalkozó, akkor él vissza a pénzzel, ha nem néznek a körmére.
Erdő Péternek annyi köze van a pécsi egyházmegye ügyeihez, mint az egri érseknek az esztergomi egyházmegye ügyeihez. Nem vezeti a magyar egyházat, ezt értsd már meg! Nem a középkorban vagyunk, a prímási előjogok rég megszűntek!

Joske 2013.02.27. 11:57:18

Meg kéne választani pápának egy 22 éves szűz kispapot, aztán 50-60 évre letudnánk ezt a problémát.
süti beállítások módosítása